Marktaandeel Jumbo groeit tot boven de 21%

0
Leestijd: 3 minuten

Jumbo maakt vandaag bekend dat de consumentenomzet onder de Jumbo-formule dit jaar met € 1,027 miljard is toegenomen. Dat komt neer op een omzetstijging van 14% waardoor de totale omzet van de formule op € 8,432 miljard uitkomt. Hiermee heeft Jumbo het boekjaar 2019, dat op 29 december eindigde, naar eigen zeggen sterk afgesloten.

De totale consumentenomzet van Jumbo Groep Holding komt dit jaar uit op € 8,682 miljard. Daarvan heeft € 165 miljoen betrekking op restaurantketen La Place, dat een omzetgroei realiseert van 10%. De nog niet omgebouwde Emté-winkels droegen daarnaast in de eerste helft van het jaar nog € 85 miljoen bij aan de omzet. Het winkelbestand van Jumbo is in 2019 gegroeid naar een totaal van 672. Deze groei komt vooral door de ombouw van de resterende 47 Emté-supermarkten (in totaal zijn er 70 Emté-winkels omgebouwd) en vier Agrimarkt-winkels naar de Jumbo formule.

Marktaandeel Jumbo

Daarnaast zijn dit jaar twee nieuwe vestigingen van Jumbo Foodmarkt en twee van het gemakswinkelconcept Jumbo City geopend. De autonome omzetgroei van de bestaande Jumbo winkels ligt in 2019 met 6,5% opnieuw ruim boven de gemiddelde marktgroei van 4% (bron: Nielsen, week 51). Het marktaandeel Jumbo in Nederland stijgt daardoor verder tot boven de 21% in de laatste maanden van het jaar. Jumbo heeft daarnaast in het vierde kwartaal van 2019 op succesvolle wijze haar entree gemaakt op de Belgische markt met de opening van haar eerste drie supermarkten aldaar.

Frits van Eerd tevreden

“We sluiten wederom een mooi Jumbo jaar af met sterke cijfers,” zegt CEO Frits van Eerd. “Als we deze groei ook in 2020 kunnen vasthouden, dan moeten we in staat zijn om onze omzetdoelstelling van € 10 miljard in 2021 te behalen. Dat is het jaar waarin ons familiebedrijf honderd jaar bestaat. Er liggen geweldige kansen en mogelijkheden op ons te wachten. Op de Belgische markt zijn we goed ontvangen; we zien daar veel ruimte voor uitbreiding. We merken dat op onze thuismarkt foodbeleving een steeds belangrijkere rol speelt. Dat verklaart ook het succes van onze Jumbo Foodmarkt, met een ruim en onderscheidend aanbod van lekker en gezond eten, vers klaargemaakt door onze wereldkoks. Elementen van dit concept, en ook van La Place, passen we steeds vaker toe in onze reguliere winkels en onze Jumbo City stores. Bij het moderniseren van onze winkels houden we daar volop rekening mee.”

Infographic marktaandeel Jumbo

Jumbo innoveert

Jumbo blijft met allerlei vernieuwingen bewust inspelen op de groeiende behoefte van haar klanten aan winkelgemak en lekker en gezond eten. Het begin 2019 geopende Jumbo Food College powered by La Place vervult een spilfunctie in deze ontwikkeling. In dit gezamenlijke kennis- en opleidingscentrum zijn in het eerste jaar al 400 nieuwe recepturen ontwikkeld voor Jumbo en La Place. Het groeiende consumentenbewustzijn ten aanzien van gezonde voeding beantwoordt Jumbo met de digitale Jumbo Foodcoach. Deze toepassing is erop gericht klanten op een gepersonaliseerde wijze te helpen met het maken van bewuste, verantwoorde en lekkere voedingskeuzes. De Jumbo Foodcoach is al enige tijd in gebruik bij de wielerploeg van Team Jumbo-Visma en heeft afgelopen jaar bijgedragen aan een recordaantal van 52 behaalde overwinningen. Eerdaags gaat ook de schaatsploeg van Team Jumbo-Visma van start met de Jumbo Foodcoach. Stap voor stap zal Jumbo deze eigentijdse toepassing ook beschikbaar maken voor bredere klantgroepen.

Winkelbestand

Het winkelbestand van Jumbo is dit jaar met 54 vestigingen uitgebreid naar een totaal van 672. Naast de resterende 47 Emté- en vier Agrimarkt-supermarkten die dit jaar onder de vlag van Jumbo succesvol zijn heropend, zijn nog eens twee vestigingen van Jumbo Foodmarkt, namelijk in Leidschendam en Goes (voorheen Agrimarkt), en twee Jumbo City stadswinkels toegevoegd. Jumbo zet in op verdere uitbreiding van deze concepten. Ook heeft Jumbo 40 winkels volledig vernieuwd en aangepast naar de laatste formule uitgangspunten om zo de focus op foodbeleving nog beter tot zijn recht te laten komen.

De stad in met Hema en Udea

De eind 2019 beklonken commerciële samenwerking met Hema leidt onder meer tot 17 Jumbo winkels in panden van HEMA in binnenstedelijk gebied. Daarnaast zullen Jumbo en Hema op zes stationslocaties een gezamenlijk winkelconcept ontwikkelen waarbij Jumbo het foodassortiment levert. Door deze samenwerking krijgt Jumbo ruimer toegang tot gewilde stadslocaties voor het openen van supermarkten. Jumbo heeft bovendien overeenstemming bereikt met de biologische groothandel Udea om in 2020 een zestal winkels in de Randstad over te nemen. Het gaat om locaties waar nu filialen van Marqt en Ekoplaza zijn gevestigd.

Jumbo België

Jumbo heeft in november 2019 in Pelt haar eerste supermarkt op Belgische bodem geopend, snel daarna gevolgd door winkels in Rijkevorsel en Lanaken. De entree op de Belgische markt is bijzonder succesvol verlopen, met veel positieve klantreacties en omzetten die ver boven verwachting liggen. Vanuit het Belgische hoofdkantoor in Brasschaat werkt Jumbo aan verdere uitbreiding van haar activiteiten bij onze Zuiderburen. Naar verwachting zullen in 2020 12 tot 15 nieuwe Jumbo winkels in België hun deuren openen.