Marktaandeel Jumbo stijgt naar 20%

0

Jumbo heeft in 2018 een consumentenomzet van € 7,4 mrd behaald, zo maakt het bedrijf vandaag bekend. De gerealiseerde omzet komt neer op een groei van 5,6% ten opzichte van een jaar eerder. Mede dankzij de overname van 79 Emté-winkels steeg het marktaandeel in Nederland naar 20%.

De autonome omzetgroei, oftewel de omzetgroei van winkels die een jaar eerder ook open waren, in 2018 uit op 3,8%. Dat is een lagere autonome groei dan een jaar eerder, maar nog altijd 1,8% hoger dan de marktgroei. Het aantal Jumbo-winkels nam in 2018 toe met 33, waardoor de keten nu 618 supermarkten heeft. Deze toename is grotendeels te danken aan de ombouw van 23 Emté-supermarkten.

Jumbo en Coop namen vorig jaar samen 130 Emté-winkels van Sligro over, waarvan 79 vestigingen naar Jumbo gingen (maar waarvan er inmiddels ook alweer enkele zijn doorverkocht). Door de ombouw van een deel van deze winkels steeg het marktaandeel van Jumbo in Nederland vorig jaar met een vol procentpunt, van 19% naar 20%. Medio 2019 is ook de ombouw van de andere 56 Emté-winkels voltooid, zo spreekt Jumbo als verwachting uit.

Restaurantketen La Place, in 2016 overgenomen uit de boedel van het failliete V&D, was in 2018 goed voor een omzetgroei van 21% naar € 150 miljoen. In 2017 steeg de consumentenomzet nog met 34%, maar dit had vooral te maken met de groei van het aantal vestigingen van 59 naar 92, mede door de overname van achttien AC-restaurants. Bij de overname van Emté is met Sligro afgesproken dat voortaan een deel van het La Place-assortiment door Sligro geleverd wordt.

Daarnaast maakt Jumbo bekend ‘enkele tientallen locaties’ in België te hebben vastgelegd, waarvan de eerste winkels in het vierde kwartaal van 2019 moeten opengaan. Om de introductie in België goed te laten verlopen heeft de supermarktketen een aparte organisatie opgezet, onder de naam Jumbo België. Concurrent Albert Heijn heeft sinds een aantal jaren ook supermarkten in België.