Marktaandelen: AH wint, discount verliest

0
Leestijd: 2 minuten
De behaalde omzetten en marktaandelen in 2016 van de Nederlandse supermarkten zijn definitief bekend. Leverancier van marktdata IRI meet de marktaandelen al een groot aantal jaren op dezelfde wijze. Marktleider Albert Heijn vergroot zijn marktaandeel het sterkst in 2016 en stijgt van 35,1% naar 35,4%. Maar opvallend is ook dat hard discounters als Aldi en Lidl voor het eerst sinds jaren marktaandeel inleveren.

De totaalomzet van de Nederlandse supermarkten in 2016 bedraagt in totaal € 36,1 miljard, een stijging van 0,5% ten opzichte van vorig jaar. Vorig jaar bevatte echter 53 weken; als de omzetontwikkeling met 52 weken van het vorige jaar wordt gekeken, blijft een stijgingspercentage van 2,6% staan. Dat is iets hoger dan de groei van vorig jaar (+2,5%). Wel werd deze groei behaald met een ongekend hoog aandeel promoties; dit was de afgelopen 10 jaar nog nooit zo hoog.
De verschuivingen in marktaandeel komen tot stand op basis van sterk tegengestelde ontwikkelingen in de markt. De sterke opkomst van alternatieve aanbieders, waaronder de zogenaamde budgetstores en online retailers, zorgt voor een toenemende druk op het traditionele supermarktassortiment. Tegelijkertijd vernieuwen veel supermarktformules in 2016 met concepten die beter inspelen op het bewustere eet- en drinkgedrag van de Nederlandse consument.
Vooral de verscategorieën jagen de totaalgroei in de markt en bij de winnende formules aan. Alle versgroepen laten een groei zien, maar groente en fruit zijn daarin het belangrijkst.
Voor het eerst sinds jaren winnen discounters niet langer marktaandeel. Het aantal vestigingspunten stijgt minder sterk en het economisch klimaat verbetert, maar ook het aangescherpte innovatie- en promotiebeleid van servicesupermarkten lijkt de afvloeiing naar hard discount een halt toe te roepen.
{jcomments off}