Marktonderzoekers NielsenIQ en GfK willen fuseren

0
Leestijd: 2 minuten

De marktonderzoeksbureaus NielsenIQ en GfK willen fuseren. Dat hebben ze deze week bekendgemaakt. Beide bedrijven zeggen door een fusie meer schaalgroottevoordeel te realiseren en meer nieuwe diensten te kunnen ontwikkelen voor klanten. Dat zijn in de levensmiddelensector zowel supermarktbedrijven als levensmiddelenfabrikanten. (Op de foto: klanten die wachten voorafgaand aan de opening van de eerste Jumbo in België, fotobron: Jumbo.)

De bekendste marktonderzoeksbureaus met gegevens over de consumentenmarkt voor de supermarktsector en voor levensmiddelenfabrikanten in Nederland zijn NielsenIQ, IRI en GfK. Van die drie willen de eerste en de derde dus fuseren. GfK is momenteel 67 landen actief, NielsenIQ in 90 landen.

Zowel Jim Peck (‘executive chairman’ en ceo van NielsenIQ) als Lars Nordmark (interim-ceo en cfo van GfK) melden in een gezamenlijk persbericht dat door een fusie klanten van NielsenIQ en GfK meer diensten en een beter inzicht zullen kunnen krijgen in wat de consument beweegt en hoe hij of zij zich gedraagt.
In de Nederlandse supermarkt- en levensmiddelensector verschaft NielsenIQ informatie op basis van scanning- en andere verkoopdata, terwijl GfK gegevens en inzichten verschaft op basis van klantenpanels.

In het fusieplan zal de huidige eigenaar van NielsenIQ, Advent, de meerderheidsaandeelhouder zijn, terwijl het ‘NIM’ (het ‘Nuremberg Institute for Market Decisions’, aandeelhouder in GfK sinds de oprichting van GfK in 1984) in die situatie minderheidsaandeelhouder zal zijn. Ook investeringsmaatschappij KKR (Kohlberg, Kravis, Roberts – een grote private-equitypartij wereldwijd, met tal van bedrijven in bezit en belangen in bedrijven) zou in die fusiesituatie een minderheidsaandeelhouder zijn. KKR nam een belang in GfK in 2017.

Bij deze fusie hebben noch NielsenIQ, noch GfK bedragen bekendgemaakt.
De fusie is nog niet zeker: mededingingsautoriteiten zullen zich hier nog over buigen. NielsenIQ en Gfk hebben uitgesproken dat de fusie realiteit zal zijn eind dit jaar of begin volgend jaar.

Even als zijlijn: wat dit voor de klanten van beide marktpartijen zal betekenen dat is op dit moment niet te overzien. Maar het is mogelijk dat deze fusie aanzienlijke gevolgen kan hebben voor elk supermarktbedrijf of elke levensmiddelenfabrikant die marktonderzoek of ‘marktinzichten’ van een van deze twee afneemt.