Merken Top 100: Btw-verhoging stuwt groei merken
Merken Top 100: Btw-verhoging stuwt groei merken Shelflife

Merken Top 100: Btw-verhoging stuwt groei merken

· leestijd 1 minuut Algemeen

De honderd grootste A-merken in de supermarktbranche hebben in 2019 gezamenlijk bijna € 9 miljard omzet gerealiseerd. Daarmee zijn de 100 grootste merken gezamenlijk goed voor 22,2% van de totale supermarktomzet. Dat blijkt uit de Merken Top 100 die onderzoeksbureau IRI Nederland jaarlijks opstelt. De honderd grootste merken hebben het afgelopen jaar gezamenlijk een omzetstijging van 4% laten zien. Dat is de hoogste stijging in de afgelopen 11 jaar. Deze is echter grotendeels te danken aan prijsstijgingen als gevolg van de btw-verhoging. Gecorrigeerd voor de Btw-verhoging resteert een groei van minder dan 2%.

Marlboro blijft grootste, Campina terug

Marlboro (Philip Morris) blijft de aanvoerder van de Merken Top 100. Het tabaksmerk staat al sinds 2014 op de eerste plaats en ziet zijn omzet jaarlijks stijgen. In 2019 groeide de omzet met 5,4%. Ook de rest van de top-5 is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Wel heeft Campina zijn plekje op het hoogste podium terug met dank aan de sterke groei van houdbare melk die veel wordt gebruikt in koffiemachines. Vorig jaar veroverde Heineken nog de derde positie, nu zakt het biermerk door de mindere zomer met 1,6% terug naar plek 4. Beemster blijft het grootste versmerk op plek 37.

[caption id=”attachment_6923” align=”alignnone” width=”702”]Merken Top 100 2020 De tien grootste merken. De volledige lijst wordt gepubliceerd in Foodmagazine[/caption]

Dole, M&M’s en L’Or grootste stijgers

Dole en M&M’s stijgen allebei met 15 plekken in de lijst. Dole, vooral bekend van zijn bananen, is gegroeid dankzij prijsstijging, maar profiteert als hofleverancier van Jumbo ook van de groei die de formule Jumbo doormaakt. M&M’s groeit elk jaar door te innoveren en met verassende nieuwe smaken te komen. Zo brengt Mars het merk continu onder de aandacht. De derde grootste stijger is het koffiemerk L’Or van Jacobs Douwe Egbers. Dit merk kwam vorig jaar nieuw binnen in de merken top 100 en stijgt dit jaar met 14 plekken naar plaats 76. De groei komt grotendeels door de groei in aluminium koffiecups. Verkade is de grote verliezer in deze editie van de Merken Top 100. Het merk zakt maar liefst 20 plekken. De belangrijkste oorzaak van deze daling is de re-branding van Verkade Digestives naar McVities.

Nieuwkomers: Winston, Leffe, Javaanse Jongens, Reus

In de recente lijst met grootste merken zijn er vier nieuwkomers: Winston (99), Leffe (97), Javaanse Jongens (93) en Reus (90). Zij vervangen Peijnenburg, Bio+, Mona en Vifit. Leffe heeft zijn plekje te danken aan een omzetgroei van 22,4 procent. Het biermerk introduceerde in 2019 een succesvolle Leffe Blond alcoholvrij en een zomers speciaalbier dat het goed heeft gedaan.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.