Merken Top 100: sterkste groei in tien jaar

0

De honderd grootste A-merken in de supermarktbranche hebben in 2018 gezamenlijk € 8,6 miljard omzet opgeleverd. Dat blijkt uit de Merken Top 100 die onderzoeksbureau IRI Nederland jaarlijks opstelt. In het afgelopen jaar hebben de honderd grootste merken een omzetstijging van 2,9% laten zien. Dat is de hoogste stijging in de afgelopen tien jaar.

De groei van de Merken Top 100 blijft wel licht achter op de totale supermarktgroei van 3,5%, die vooral door vers gedreven wordt. De 100 grootste merken zijn in 2018 gezamenlijk goed voor 22,1% van de totale supermarktomzet.

Merken Top 100Marlboro blijft het grootste merk binnen de Nederlandse supermarkten. In de top-5 behoudt Coca-Cola haar tweede plaats en wisselen Heineken en Campina van plek, met Heineken als nieuwe nummer drie, terwijl Campina daalt naar een vierde plek. Camel behoudt haar vijfde positie. Het kaasmerk Beemster (nummer 36) wordt het grootste merk in vers en neemt daarmee de koppositie in vers over van Chiquita.

De mooie zomer van het afgelopen jaar is goed terug te zien in de ranglijst. Veel merken binnen ijs, frisdrank en bier hebben daarvan geprofiteerd. De sterke groei van bier komt overigens ook door het alcoholvrije segment dat in opkomst is. Dit is een voorbeeld van een tweede groeidrijver: innovatie. Heineken 0.0, Grolsch 0.0, maar ook M&M’s caramel crunchy en Andrélon Silver Care zijn allemaal voorbeelden van succesvolle productintroducties, die in grote mate bijdragen aan de groei van deze merken.

Het merk Pepsi stijgt van plaats 90 naar 75 en is daarmee de sterkste stijger in de ranglijst. De groei wordt mede gedreven door de mooie zomer, maar vooral door Pepsi Max. Nu de markt binnen frisdranken verschuift naar suikervrij wordt de concurrentie tussen Pepsi en Coca-Cola groter.

De hoogste nieuwe binnenkomer in de lijst is het merk L’OR van Jacobs Douwe Egberts. Dit merk verschijnt dit jaar voor het eerst in de merken top 100 op positie 90. De introductie van de aluminium capsules enkele jaren geleden werpt nog steeds zijn vruchten af voor L’OR.

Binnen de categorie zuivel zien we een verdeeld beeld. Traditioneel grote merken als Campina, Danone en Optimel staan onder druk, terwijl merken als Alpro, Arla, Almhof en Vifit wel groei laten zien. Er is binnen zuivel een verschuiving gaande naar merken die zich focussen op plantaardig, licht, mager en natuurlijk.

De volledige Merken Top 100 wordt gepubliceerd in Foodmagazine.