Metro/Makro België; zitten Sligro en Jumbo echt al te rekenen?

0
Leestijd: 3 minuten

Sinds vorige week melden Belgische media dat Metro de vestigingen met de namen Metro en Makro in België zou willen verkopen. En daarbij worden ook potentiële kopers genoemd, beide Nederlands, nou, beide Veghels: Jumbo en Sligro Food Group.

Dat Jumbo hierbij genoemd wordt, mag vreemd klinken. Want Jumbo heeft de laatste jaren al flink gediversificeerd, eerst was er alleen Jumbo, maar daarna kwam horecaformule La Place erbij en daarna volgde warenhuisformule Hema, als onderdeel van het investeringsbedrijf van de familie Van Eerd. Maar zouden ze dan ook nog opeens met groothandels willen beginnen? Bedenk: terwijl Karel van Eerd herhaaldelijk in de sector heeft verteld hoe hij van groothandel opschoof richting detailhandel? Omdat hij vond dat dat eerste een eindige weg bleek?

Maar dat Jumbo genoemd wordt, ligt aan het verschil tussen Metro en Makro in België. Makro is in Nederland een groothandel voor de horeca-uitbater etc. en ook voor klanten met een inschrijving in de Kamer van Koophandel, maar in België is dat anders. Je kunt in België eerder als consument in een Makro belanden dan een Metro, want Metro is specifiek voorbehouden aan horeca-uitbaters. Ter illustratie: als er marktaandelen over de Belgische supermarktsector bekend worden gemaakt, dan wordt Makro daar altijd als marktpartij bij genoemd. En Metro niet. Het gaat daarbij trouwens om elf Metro-vestigingen en zes Makro-vestigingen.

Juist vanwege dit verschil worden zowel Sligro als Jumbo als potentiële kopers genoemd. In een scenario zou het bijvoorbeeld kunnen dat Sligro de Metro-vestigingen overneemt en Jumbo de Makro-vestigingen. En dat Sligro van die Metro’s Sligro-horecagroothandels maakt en Jumbo van die Makro’s Jumbo Foodmarkt.

Maar in een artikel van het Belgische Gondola bestrijdt de topman van Metro/Makro alle speculatie. Algemeen directeur Vincent Nolf wuift alle vragen over een verkoop weg, maar erkent wel dat Metro en Makro het moeilijk hebben en ook dat de Duitse Metro-top voor sommige landen aan het overwegen is: verbeteren of verkopen. Hij spreekt van een ‘country portfolio review’, dus per land bekijken wat de opties zijn.

Gondola wijst erop dat Metro/Makro in België al jaren verlieslijdend is. en dat was al vóór de coronapandemie ook al het geval. Boekjaar oktober 2018-september 2019 behaalde het bedrijf een omzet van € 738 miljoen, maar boekte het een verlies van € 67 miljoen. En in boekjaar oktober 2019-september 2020 was de omzet € 714 miljoen, met een verlies van € 44 miljoen. En in 2018 al meldde Metro in Duitsland dat er vanaf dat jaar goede resultaten geboekt moesten worden.

Nolf erkent wel dat Metro/Makro het moeilijk heeft. Volgens Gondola sprak hij in 2018 al over het bedrijf als over een patiënt op de intensive care. Nolf kon toen nog niet weten hoe belangrijk die term intensive care anderhalf jaar later zou worden, zowel voor Metro/Makro als voor de rest van de wereld. Nolf zegt ook dat de laatste resultaten verbeterd zijn, maar hij kan die jongste cijfers nog niet openbaar maken. En verder benadrukt hij dat het om speculaties van de Belgische krant De Tijd gaat. Dat doet hij echter zo nadrukkelijk dat het leest als ‘iemand is in een vlek aan het wrijven’. En wij zeggen er even ‘ter suggestie’ bij: in Nederland is een maand geleden de ceo opgestapt, Paulo Peereboom.

Gondola zelf zet wel wat kanttekeningen bij het scenario ‘Jumbo en Sligro als koper’. Hoe waarschijnlijk is het dat Jumbo de Makro’s koopt, dat blijft een vraag. En Sligro als koper van Metro blijft ook een vraag, want met de overname van Metro zou Sligro wel eens een te grote marktpartij in de Belgische horeca kunnen worden.

Maar je kunt nog een derde kanttekening plaatsen. Sligro en Jumbo zouden in dat geval wellicht samen moeten optrekken, als ‘overnemend consortium’. Zoals destijds Jumbo en Coop dat deden bij de overname van Emté. Daar kwam naderhand nog een lange juridische staart achteraan, met een rechtszaak tussen Jumbo/Coop en Sligro. Met andere woorden, Jumbo en Sligro zouden in die situatie allerlei ongenoegens uit het recente verleden opzij moeten zetten. Dat kán, natuurlijk. Maar daar moet je dan wel even voor bij elkaar gaan zitten en elkaar goed in de ogen kijken.

Leuke klus voor Ton van Veen (foto), dát wel, natuurlijk. Dat hij de scenario’s zozeer doorrekent, dat hij er zijn eigen onmin voor opzij moet zetten. En dat hij dan vanaf de Rijksweg in Veghel naar de Corridor in Veghel rijdt… wat een betekenisvolle straatnaam. Oké, oké, allemaal speculatie. Fantasietje.