Mini-documentaireserie over jonge supermarktondernemers

0
Leestijd: 4 minuten

In een serie mini-documentaires vertellen drie jonge (aankomend) supermarktondernemers openhartig over hun keuze voor het vak. Voor geen van hen een vanzelfsprekende keuze. “Als er één ding is wat ik niet wil, dan is het mijn vader opvolgen!”

En toch is in de voetsporen van hun vader treden precies wat ze doen. Willem ter Schure (33), Carmen Driessen (30) en Djordy Dijkman (27) vertellen in een door UW-S – leverancier van digitale instore concepten voor supermarkten – gemaakte serie mini-documentaires uitvoerig over hun keuze voor het vak van supermarktondernemer, hoe het was om op te groeien in een supermarktomgeving en hoe ze nu op hun eigen manier een supermarkt runnen.

Ter Schure en Driessen hebben al een eigen supermarkt. Die van Willem ter Schure is een in Giethoorn gevestigde Plus – “Een heel dynamisch bedrijf met al die toeristen in het zomerseizoen” en Carmen Driessen heeft zo’n vier jaar geleden de Albert Heijn van haar vader in Elst (Gld.) overgenomen. Later kwam daar de tweede AH-supermarkt van de familie in de Arnhemse wijk Schuytgraaf nog bij. Djordy Dijkman vond supermarkten lange tijd ‘niet sexy’, maar een stage bij Ahold Delhaize deed hem van gedachten veranderen. Toen vader Ernst, na een lang dienstverband als filiaalmanager bij Albert Heijn, besloot supermarktondernemer te worden ging hij definitief ‘om’. Saillant detail: Ernst Dijkman werd ondernemer van… een Jumbo, in Krimpen aan den IJssel. Zoon Djordy heeft inmiddels een transfer naar dezelfde club gemaakt.

Ondernemende types

Het idee om jonge supermarktondernemers te interviewen ontstond vorig jaar bij UW-S. Het bedrijf beschikt over een eigen videoteam waarmee het al regelmatig filmpjes maakt, vooral van voor en over klanten. Een vastomlijnd idee voor een documentaireserie was er aanvankelijk niet. “Maar gaandeweg ontstond het idee om er meer van te maken”, vertelt Gabrielle Dullaart, manager Media & Communicatie bij UW-S. “De interviews met deze jonge, ambitieuze mensen gaven daar ook alle aanleiding toe.” En toen volgde die eerste, ingrijpende lockdown als gevolg van de coronapandemie en moest het project noodgedwongen worden stilgelegd. “Maar we wisten ook: het is eeuwig zonde als we dit niet afmaken”, aldus Dullaart. En dus besloot UW-S het project af te ronden met een negental fraaie mini-documentaires als resultaat.

Over UW-S
UW-S is een leverancier van digitale instore concepten voor supermarkten. Met name op het gebied van narrowcasting is UW-S toonaangevend binnen de sector. UW-S verzorgt daarbij niet alleen de techniek (de schermen en de software) maar ook de content die op de specifieke behoefte van de winkel kan worden afgestemd. Met dit totaalconcept weet UW-S een groeiend aantal klanten van uiteenlopende formules te overtuigen.

Behalve narrowcasting levert het bedrijf met de Kidsclub ook (digitale) speelconcepten voor kinderen in supermarkten en met de Interactiekast kunnen lokale acties op een ludieke en toegankelijke wijze worden vormgegeven.

UW-S werd als Uw Supermarkt meer dan 20 jaar geleden opgericht door Gerard Rutte, supermarktdeskundige, ondernemer en jarenlang columnist van FoodPersonality. Na zijn overlijden in 2017 nam ondernemer Krijn Moens het bedrijf over en wist het op succesvolle wijze door te ontwikkelen. De schermen van UW-S zijn inmiddels in zo’n 500 supermarkten te vinden. Daarmee worden wekelijks miljoenen supermarktklanten bereikt.

In de eerste aflevering stellen de jonge supermarktondernemers zich voor en vertellen ze over hun drijfveer om supermarktondernemer te worden. Het ondernemende bleek er al vroeg in te zitten. Zo vertelt Ter Schure dat-ie in z’n jeugd samen met een vriendje een oude zitmaaier opknapte om daarna weer te verkopen en had Dijkman al een handeltje in (in Turkije ingekochte) riemen. Aan bod komt ook welke opleidingen de drie hebben gevolgd. Zo studeerde Driessen eerst bedrijfseconomie in Nijmegen, met een vervolg in Zürich en later internationaal management op Nyenrode. Niets wees in die tijd nog op een loopbaan als supermarktondernemer. Na haar studie werkte Driessen zelfs nog een tijdje voor FrieslandCampina.

Carmen Driessen (midden) op kantoor met vader Theo.

In aflevering twee nemen Ter Schure, Dijkman en Driessen de kijker mee in hoe ze opgroeiden in een supermarktomgeving. Meehelpen in de winkel was vanzelfsprekend, maar ze vertellen ook welk beroep ze anders wellicht hadden gekozen. Zo denkt Dijkman dat-ie, gezien zijn opleiding, misschien wel een ‘marketingmannetje’ was geworden. In aflevering drie staat het familiebedrijf centraal en wordt de kijker meegenomen in de geschiedenis – met hoogtepunten en tegenslagen – van de supermarktbedrijven. In deze aflevering wordt echter ook ingegaan op hoe het is om bij je vader/ouders in de zaak te komen werken en hoe ze uiteindelijk de zaak hebben overgenomen.

Keuzes maken

Hoe de praktijk van het runnen van een supermarkt eruitziet staat centraal in het volgende deel van de serie. In ‘Een dag in het leven van…’ Zo’n dag is nooit hetzelfde en kan soms aardig hectisch zijn. Diverse facetten van het managen van het supermarktbedrijf komen aan bod. Zoeken naar tijd om behalve de dagelijkse taken ook echt te ondernemen is een uitdaging, zo blijkt. Ook de impact van de coronapandemie op de supermarkt en de rol die je als leidinggevende dan hebt komen aan de orde.

Djordy Dijkman werkt(e) in de zaak van vader Ernst.

In weer een andere aflevering vertelt het drietal supermarktondernemers vooral over hun lokale betrokkenheid. De supermarkt staat midden in de lokale samenleving, maar hoe zien zij hun eigen maatschappelijke rol? Welke samenwerkingen gaan ze aan – en welke juist niet? Ook dat blijkt een kwestie van keuzes maken; sponsoren van goede doelen, het lokale verenigingsleven, maar ook het steunen van andere lokale ondernemers wanneer dat nodig is, zoals tijdens de coronacrisis.

De in totaal negen mini-documentaires zijn de komende weken exclusief via FoodPersonality te zien.