Een moderne, Britse Aldi

0
We zijn in een Aldi, in de buurt van Birmingham: deze winkel is om door een ringetje te halen. Een frisse, schone uitstraling, volle schappen en echt verse groenten en fruit, best een breed en diep assortiment en soms zelfs een trendy assortiment, zoals in minigroenten en groentespaghetti. Aldi maakt hier zijn titel als beste supermarkt in groenten meer dan waar. Dat de Engelse consument dat ook vindt, is duidelijk te merken aan de drukte in de winkel. Nota bene op een gewone maandagochtend en enorm in contrast met de Engelse supermarkten die we eerder al bezocht hebben. Ik wil niet supernegatief zijn, maar: Tesco, Sainsbury, Morrison en Asda, ze waren toch wel deprimerend. Slordige winkels, veel gaten in de schappen, slechte verskwaliteit. Vaak tweede klasse producten en niet zelden rotte spullen in het schap. Dat zagen we zowel in winkels in de armere buitenwijken van Birmingham als in de supermarkten in de chique regio ‘the Cotswolds’.
Het is duidelijk dat de Engelse supermarkten in een prijzenoorlog verwikkeld zijn. Die speelt zich ook zeer sterk af in het schap. Met grote felgekleurde stickers op grote zakken basisgroenten wordt de uitstraling in schap in die traditionele supermarkt er niet verser op.
Niet bij Aldi. De prijzen staan gewoon op stickers op het schap. En hun aanbiedingen? Dat lijkt eerst even zoeken. Op een poster zie je een actieproduct in een culinaire setting, waar je direct in wilt bijten. En totaal geen verpakking. De kreet ‘while stock lasts’ maakt het nog eens extra aantrekkelijk.
Fascinerend hoe Aldi zijn plaats in de Engelse supermarktsector verovert. Over lage prijzen hoeft Aldi niet eens over te communiceren. Maar Aldi communiceert juist wel over lekker en gezond eten en daar zet het in advertising etc. ook sporters voor in. Het assortiment is helemaal bij de tijd, echte trendy artikelen, ook kant-en-klaar of vega, het ligt er gewoon. Het grootste pluspunt is de overzichtelijkheid van het assortiment. Waar je je in de andere supermarkten door heel veel producten visueel heen moet wurmen voor je bij jouw keuze bent, vind je bij Aldi alles, in een eenvoudige routing en duidelijke categoriepresentaties.

In prijspeil ontlopen Lidl en Aldi ook in de UK elkaar nauwelijks. De winkel van Lidl ziet er met een prachtig aanbod vlees net iets moderner uit. En hier en daar speelt Lidl goed in op trends, ik zie weer minigroente en minifruit, voor in lunchdoosjes. Toch is er bij Lidl maar één kassa open, bij die Aldi van net hiervóór alle zes.
Wat ik me afvraag: Aldi in Engeland is Aldi Süd, dat altijd al moderner en meer bij de tijd is geweest dan Aldi Nord. En wat ik hier van Aldi Süd zie, zou dat een voorbode zijn van wat Aldi Nord in Nederland nog gaat doen in zijn huidige moderniseringsslag? Zo ja, dan wordt het nog spannend.

Anneke Ammerlaan