Mondkapjes en ‘alcoholbeperkingen’ in de tweede lockdown

0
Leestijd: 3 minuten

Langzaam maar zeker gaat het zich een beetje ‘inklinken’. De verwarring rondom de coronamaatregelen die vorige week dinsdag werden aangekondigd, neemt wat af. Eenheid is echter nog ver te zoeken. Maar je kunt je ook afvragen of die er zou moeten zijn.

Directeur Leendert van Eck mocht het in praatprogramma Op1 komen vertellen: waarom Deen vond dat de winkels van die formule vanaf vorige week om acht uur ’s avonfs dichtgingen. Geen ruzie in de tent voor de medewerkers als iemand na acht uur alcohol wil kopen. Hoogvliet heeft inmiddels ook dat besluit genomen.

En dat ging zo door binnen de Superunie-leden: ook Nettorama bijvoorbeeld besloot na achten dicht te gaan en Poiesz ook. Coop nam naar aanleiding van de gedeeltelijke lockdown weer een ander besluit: als je als klant op internet bij Coop na acht uur ’s avonds alcoholische dranken bestelt, wordt die bestelling geannuleerd. Jan Linders sorteerde vast voor op een mogelijke hamsterwoede, bij die formule ging een beperking gelden voor wc-papier (maximaal twee pakken per klant), paracetamol (maximaal één pakje per klant) en zuigelingenvoeding (max. één artikel per klant – je zal maar een drieling hebben gekregen onlangs).

Albert Heijn is op de site weer het duidelijkst over ‘wanneer alcohol verkopen’: na acht uur géén alcoholische dranken bestellen. Staat er duidelijk. Maar: AH heeft ook Mark Rutte en Hugo de Jonge goed begrepen. Bestel je bijvoorbeeld om zes uur, maar de levertijd is ‘tussen 18.00 en 21.00 u’, dan gaat dat niet door, omdat het levermoment na acht uur ’s avonds is.

De verschillen zitten ook in het ‘mondkapjesadvies’. Maar dan hebben we het niet meer over e-commerce, maar over wat je ‘op de vloer’ aantreft. AH en Lidl hanteren een ‘mondkapjesadvies’ voor hun winkelmedewerkers. Jumbo, Coop en Plus bijvoorbeeld aanvankelijk weer niet. Maar loop je – zoals ondergetekende – gisteravond een Plus binnen, dan hebben de vulploegmedewerkers wél een mondkapje in die Plus, maar de dames aan de kassa en de servicecounters weer niet. De reden? Het staat er niet bij, maar het zal zijn omdat daar al spatschermen hangen.

Dus nee, echt een eenheid is het allemaal nog niet. Maar is dat erg? Mag een formule andere besluiten nemen dan een andere formule? Waarom niet, zolang het maar binnen de regels van de overheid en de RIVM valt.

En, bedenken we daarbij, het zou best ook nog kunnen dat een franchiser of ondernemer ook nog eens afwijkt van de regels van de formule. Dat is tot nu toe niet naar buiten gekomen, maar je zou als aangesloten franchiser of ondernemer bij een zeer strikte formule iets minder strikt kunnen besluiten. Mits het maar in overeenstemming is met de overheid.

Dan kan er dit ontstaan: dat de anticoronamaatregelen een criterium voor klanten voor een formulekeuze worden. Wie zich tijdens de lockdown erg zorgen maakt om de besmettingskans, gaat naar een supermarkt met allemaal personeel met mondkapjes. Wie dat overdreven vindt zolang de overheid het nog niet verplicht heeft, kan naar een formule waar het personeel geen mondkapje draagt.

En zo… wordt personeel in de coronatijd wellicht nog een onderscheidende factor, wie had dat kunnen denken.

Maar je zou anders kunnen denken. Bijvoorbeeld: je woont in Noord-Holland e.o. en dat je het besluit van Leendert van Eck bij Op1 hebt gehoord en dat je daarna denkt: ‘ja, daar zit wel wat in, wat die man zegt; sympathiek, hij denkt aan al zijn mensen in zijn winkels’. En dat je zodoende de volgende keer een Deen binnenloopt.

Vergezocht? Oké, als u dat vindt. Maar toch: als coronamaatregelen langer van kracht zullen blijken en de angst voor besmetting langer blijft aanduren dan we ons nu voorstellen, dan moeten we dat niet uitsluiten. Denk even aan al die mensen die u de laatste week bij uw supermarkt hebt gezien – voornamelijk van ‘een zekere leeftijd’ – en die u eerst flink de eigen handen, dan het winkelwagentje en dan weer de eigen handen hebt zien poetsen. Poetsfanatici, dat zijn het. Maar ze zijn in opkomst.