Nederlanders blijven ‘zuunig’

0
Leestijd: 2 minuten
De Nederlandse consument staat te boek als prijsbewust. Dat beeld wordt weer eens bevestigd in de Nielsen Shopper Trends Enquête. Ondanks de opleving van de Nederlandse economie blijft het Nederlandse winkelende publiek uiterst prijsbewust. 52% beweert de prijzen te kennen van de meeste producten die ze kopen en dat ze het merken wanneer prijzen veranderen.
Volgens de Nielsen Shopper Trends enquête, waarin onderzoek wordt gedaan naar vermogen en klantloyaliteit in de detailhandel in meer dan 50 markten, bestaat een groot deel van het Nederlandse winkelende publiek (30%) uit ‘zuinige, bewuste budgeteerders’, waarmee wordt bedoeld dat ze alleen kopen wat ze nodig hebben en waarvoor ze ruimte hebben in hun budget. Deze kenmerken staan in schril contrast met de rest van de wereld, waar ‘enthousiaste en frequente’ kopers de markt domineren (55%), en de rest van Europa, waar gezonde en enthousiaste bewuste kopers (28%) eveneens de boventoon voeren.

Maar hoewel de prijs in Nederland nog altijd een belangrijke factor is, zijn er tegenwoordig voor sommige Nederlandse kopers naast de prijs ook andere factoren die meespelen bij de keuze van de winkels die ze bezoeken en de producten die ze aanschaffen.
Uit de Nielsen Shopper Trends enquête blijkt dat de belangrijkste factoren op het boodschappenlijstje van de Nederlandse consument niet prijs-gerelateerd zijn. Voor Nederlanders is een ‘prettige winkelervaring’ de belangrijkste factor bij de keuze van een winkel. In 2014 stond dit nog op de derde plaats. De overige factoren in de top 3 bleven ongewijzigd: ‘prettige omgeving’ en ‘de artikelen die ik zoek, zijn gemakkelijk en vlot vindbaar’. ‘Uitstekende klantenservice’ steeg één positie naar de vijfde plaats.
Het winkelende publiek hecht veel waarde aan het winkelen zelf, zolang de ervaring hun maar iets te bieden heeft. Supermarkten en drogisterijen ontwikkelen zich steeds sterker tot meer dan een plek waar je je boodschappen doet, en hun aanbod moet aansluiten bij de veranderende gewoonten van het publiek.
Sommige Nederlandse retailers proberen de winkelervaring te verbeteren door het aanbieden van extra services, zoals ‘click and collect’-ophaalbalies, gratis wifi, een kinderhoekje in hun winkel, horecazones zoals een sushibar, proefbalies, cafés en restaurants. Ze zijn zich ervan bewust dat boodschappen doen een sociale activiteit is en dat de winkel zich ontwikkelt tot een plaats waar je tijd doorbrengt. De in-store ervaring kan retailers helpen zich te onderscheiden en hun marktaandeel te vergroten.
Nielsen Shopper Trends is een jaarlijks onderzoek met focus op supermarkten, drogisterijen en gemakswinkels. Het onderzoek duidt de belangrijkste drijfveren van klantentrouw aan die leiden tot klantloyaliteit in landen en regio’s. Het onderzoek wordt jaarlijks tussen oktober en maart uitgevoerd en bevraagt meer dan 90.000 consumenten in meer dan 50 markten.