Nederlanders ‘koploper’ in online boodschappen, samen met Zweden

0
Leestijd: 2 minuten

De consument is sinds de coronapandemie meer online boodschappen gaan doen. Voor de ene sectorwatcher was dat aanvankelijk een teken dat het wellicht een soort omslagpunt zou worden, voor de andere sectorwatcher juist niet, omdat die dat groeipercentage of dat omzetaandeel in een ingrijpende situatie van een coronapandemie eerder tegen vond vallen. Glas half vol, glas half leeg; de meningen zijn verdeeld (en niet alleen hierover). Gisteren kwam PayPal met een onderzoek dat weer een ander licht doet schijnen op e-commerce in de Nederlandse supermarktsector: qua penetratie zijn ‘we’ de gedeelde nummer één van Europa.

PayPal, in de VS hartstikke bekend als betaalmiddel en met de opkomst van e-commerce wellicht ook in Europa, is een betaaldienst voor online- en mobiele aankopen, tussen personen onderling, tussen klanten en online-verkopers en tussen klanten en webwinkels. PayPal heeft een onderzoek door een onderzoeksbureau laten uitvoeren naar de stand van zaken in e-commerce in Europa. En wat blijkt daar zoal uit? Van de Nederlandse consumenten heeft 80% wel eens een keer online boodschappen besteld. Samen met Zweden: de hoogste penetratiescore.

Het onderzoek is gedaan in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Polen, Nederland, België, Portugal, Ierland, Griekenland en Zweden. En als het om de penetratie van online boodschappen doen gaat, zijn Nederland en Zweden de twee landen met het hoogste percentage. Vergelijk: Portugal komt uit op 65%.

Daarnaast: bijna twee derde (64%) van de Nederlandse consumenten bestelt wel eens online maaltijden van thuisbezorghoreca. Daarmee is Griekenland weer het hoogste: met 65%. En daar is Zweden weer het laagste in: 33%. Over de redenen om online boodschappen te doen, komt uit het onderzoek:
• 63% van de Nederlandse respondenten zegt online boodschappen te doen om tijd te besparen.
• 65% geeft aan dat ze proberen alle boodschappen in één keer te bestellen.
• 59% geeft aan via verscheidene online-aanbieders de beste koop te kunnen vinden.
In het onderzoek is ook gevraagd waarom consumenten juist geen boodschappen online wil doen:
• 85% geeft aan het eten eerst te willen zien voordat het gekocht wordt.
• 85% heeft er een voorkeur voor om boodschappen in de supermarkt te doen wanneer ze die nodig hebben, in plaats van van tevoren te bestellen.
• 81% doet liever de boodschappen in de supermarkt omdat het aanbod hun geheugen helpt over de producten die ze nodig hebben.
• 68% van de respondenten koopt ‘offline’, omdat ze online boodschappen doen te duur vinden (extra bezorgkosten).
• 65% van de consumenten die online boodschappen doen, koopt in grote hoeveelheden, om de bezorgkosten zo laag mogelijk te laten zijn ten opzichte van het bestede bedrag.
En als het om maaltijden gaat:
• 32% bestelt geen maaltijden online omdat zij het aanbod niet gezond genoeg vinden.
Daarnaast:
• 53% van de respondenten geeft aan liever plaatselijk online te winkelen, via apps en sites die winkels in hun omgeving ondersteunen.

Het onderzoek in genoemde landen is tussen 6 en 13 september van dit jaar uitgevoerd. Het onderzoek omvat 1.000 Nederlandse deelnemers, die – aldus PayPal – de aankopers zijn binnen hun huishoudens, de ‘shoppers’ dus, en dat geldt voor boodschappen, maar ook voor maaltijden en ook maaltijdpakketten (denk aan Hello Fresh en zo). Meer dan twee derde van de Nederlanders doet boodschappen in de supermarkt omdat de bezorgkosten te hoog zijn. Zegt dit onderzoek. Nou is het glas nog steeds half vol en half leeg, zeker als we bedenken dat online boodschappen doen voor de supermarktketens zelf verlieslijdend is.