Nemen ‘pure players’ de bezorgmarkt over van supermarkten?

0
Leestijd: 2 minuten

De populariteit voor online supermarkten is het afgelopen jaar enorm gestegen. Dit blijkt uit onderzoek naar het online zoekgedrag dat onderzoeksbureau Routelogic heeft uitgevoerd. In één jaar tijd zien de ‘online supermarkten’ (de onderzoekers bedoelen daarmee vooral pure players als Picnic en flitsbezorgers, red.) het zoekvolume naar hun bezorgservices met 195% stijgen, terwijl de populariteit van de fysieke supermarkt met bijna 50% is gedaald.

Boodschappen laten bezorgen door een traditionele supermarkt als Albert Heijn of Jumbo is dus lang niet zo vanzelfsprekend meer. De traditionele supermarkten zullen alles op alles moeten zetten om bij te blijven in deze markt. Om vervolgens geen marktaandeel te verliezen aan de online supermarkten.

De consument zoekt namelijk in Google maandelijks (veel) meer én steeds vaker naar de services van een online supermarkt. Online supermarkten als Picnic en Flink krijgen de voorkeur boven de bezorgservices van de traditionele supermarkten wanneer de consument op zoek gaat naar een boodschappen bezorgservice. In 2021 wonnen de online supermarkten al van de traditionele supermarkt, maar in 2022 lijkt de genadeklap gegeven te zijn. In een jaar tijd groeide het zoekvolume van de vier grootste online supermarkten met 195%, blijkt uit het onderzoek. Dit terwijl het zoekvolume van de bezorgservices van de drie grootste fysieke supermarkten daalde met 46%.

bezorgmarkt

Flitsbezorger Flink is blij met de uitkomsten van het onderzoek. Woordvoerder Stefan de Bruin zegt in een reactie op het onderzoek: “Het gaat goed met Flink in Nederland. We zijn in 40 steden actief en hebben nu 64 locaties. Meer dan tweederde van de gebruikers van flitsbezorging maakt gebruik van Flink. Daar zijn we, vanzelfsprekend, erg trots op.”

De uitkomsten van het onderzoek (bekijk het volledige onderzoek hier) lijken haaks te staan op de geluiden die de afgelopen maanden uit de markt komen waaruit blijkt dat met name de flitsbezorgers onder druk staan. Zoekvolume (op Google) is natuurlijk ook nog iets anders dan de daadwerkelijke bestedingen.