Nestlé Food: Innoveren in de kracht van koken

0
Leestijd: 5 minuten

Consumenten helpen bij de bereiding van de dagelijkse verse maaltijd, dat is de missie van de fooddivisie van Nestlé. Een versnelling in innovatie en categorie-ontwikkeling – onder meer in ‘plant based’ – is daarbij nu volop gaande. “We werken nu echt veel meer als een start-up met veel ruimte voor ondernemerschap.”

“We worden binnen de Nestlé-organisatie gezien als een land met ondernemende mensen. Consumenten die openstaan voor innovaties en graag nieuwe producten proberen”, legt customer development lead Erik Rikken uit. “Trends openbaren zich hier eerder dan in veel andere landen en bovendien opereren we hier in een uiterst concurrerende markt.” Van de Nederlandse organisatie wordt dan ook een andere houding gevraagd, een startup-mentaliteit. Nestlé wil meer ‘agile’ worden en vaker ‘scrummen’ in plaats van lange innovatietrajecten doorlopen.
Rikken: “Als Nederlandse organisatie hebben we dit voluit omarmd, we willen en kunnen vooroplopen
op het gebied van innovatie en vernieuwende samenwerkingen. We hebben in korte tijd al een aantal grote innovaties gelanceerd. Denk aan Starbucks, MezEast en producten van Garden Gourmet.”

Heel ambitieus, niet activistisch

Garden Gourmet is voor de fooddivisie van Nestlé van groot belang. “Je ziet de markt heel duidelijk in de richting van plantaardig bewegen”, aldus category development lead Erna Gerrits. “We zien deze ontwikkeling als een gezamenlijk doel voor de sector. Hoe meer mensen plantaardige producten gaan eten, des te beter het is voor mens, dier en aarde. We stellen ons daarbij als bedrijf niet activistisch op, maar richten ons op de grote groep fl exitariërs, omdat daar de grootste groeipotentie ligt. We willen mensen helpen bij het maken van gezonde keuzes door vlees vaker te vervangen door vegetarisch. In de huidige context van corona is dit relevanter dan ooit.”
Ook op andere gebieden, zoals duurzaamheid, zijn de plannen van Nestlé heel ambitieus. Begin december  maakte het bedrijf nog bekend dat het zijn inspanningen om klimaatverandering
tegen te gaan gaat verdubbelen.

Zowel premium als basis

Ook Nestlé zag als gevolg van de coronapandemie de thuisconsumptie sterk toenemen. Met name food en koffie stegen hard, waarbij Nestlé zowel een ontwikkeling naar premium (luxe) producten zag als ook een hernieuwde belangstelling voor producten voor de dagelijkse maaltijd als puree en sauzen. Rikken: “Meer premium aankopen zagen we bijvoorbeeld in koffie terug, in de vorm van hogere verkopen van koffiecapsules en premium bonen, terwijl we ook de verkopen van Maggi sterk zagen stijgen. Als vertrouwd merk voor hulp in de keuken, is Maggi heel relevant voor grote groepen consumenten.”
Zo zag Nestlé de verkopen van een vorig jaar geïntroduceerde voordeelverpakking bouillonblokjes dit jaar van gestage groei naar een sterke versnelling gaan. “Wat bij de groei van Maggi ook meespeelt, is onze nieuwe campagne. Daarin staat de realiteit van het dagelijks koken binnen Nederlandse huishoudens centraal, in plaats van het perfecte ‘foodie-plaatje’. Die campagne spreekt erg aan en we hebben er dit jaar meerdere awards, waaronder een Effie mee gewonnen.”
Nestlé ziet dan ook heel duidelijk dat Maggi als merk voor de basis van de dagelijkse avondmaaltijd
het afgelopen jaar sterker in de belangstelling is komen te staan. Een hang naar vertrouwde
merken speelt daar zeker ook een rol bij. Gerrits: “Doordat consumenten meer thuis zijn wordt er meer zelf gekookt. Zelf soep maken bijvoorbeeld – al dan niet met behulp van een verspakket – begint toch vaak met een bouillonblokje van Maggi. De vraag naar authentieke merken en producten wordt steeds sterker en we
zien mogelijkheden om juist vanuit die kracht komend jaar met innovaties te komen.”

Plantaardig en duurzaam

Daar hoort wat Rikken betreft wel iets kenmerkends voor Nestlé bij: diepgaande category- en shopperkennis om per retailer tot een optimale invulling en samenwerking te komen. “De vraag
wie de shopper van de retailer is, staat centraal in onze werkwijze. Het gaat er immers om die
shopper steeds op een verrassende en onderscheidende wijze te bedienen. Daarvoor is het nodig
dat de innovatiemotor vol draait. Dat we als Nederlandse organisatie snel innovaties kunnen
brengen helpt daar goed bij.”
Veel van de innovaties van Nestlé zijn sterk categorieverruimend gebleken en het bedrijf schroomt er ook niet voor om nieuwe categorieën te betreden. “Zo staan we met ‘plant based’ nog maar aan het begin van een fundamentele verschuiving – en niet alleen in vleesvervangers”, aldus Rikken. Het verhogen van de penetratie en aankoopfrequentie van plantaardige producten in brede zin is dan ook een belangrijke ontwikkelrichting voor Nestlé.

Garden Gourmet - Nestlé Food

Het verhogen van de penetratie en aankoopfrequentie van plantaardige producten in brede zin, is een belangrijke ontwikkelrichting voor Nestlé. Garden Gourmet speelt daar een centrale rol in.

Gerrits: “R&D is altijd de kracht van Nestlé geweest en dat geldt nu ook voor plant based. Kwaliteit, gezondheid en smaak zijn de belangrijkste uitgangspunten. Kijk maar eens naar de hoge Nutri-Score van Garden Gourmet. De meeste producten hebben een A- of B-score. Wat daar inmiddels nadrukkelijk bij hoort is, ook een goede score op het gebied van duurzaamheid.”
Duurzaamheid is belangrijk voor Nestlé, maar het is ook een doel dat het samen met retailpartners nastreeft . Rikken: “Het onderwerp staat steeds nadrukkelijker op de agenda bij retailers. Plantaardige producten zijn van zichzelf vaak al duurzamer, vanwege hun geringere milieubelasting, maar het gaat ook om thema’s als het verminderen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal en het uitrollen van duurzame verpakkingen en recyclingsystemen.”
Zo werkt Nestlé met concurrent Danone samen bij de ontwikkeling van flessen die van biologisch
restmateriaal worden gemaakt. Gerrits: “Verduurzaming van de complete keten is een verantwoordelijkheid
die we samen als branche hebben”.

Een veelbewogen jaar
Ook voor Nestlé was 2020 een uitzonderlijk jaar. De retailactiviteiten zagen een forse groei, terwijl de foodservicedivisie – Nestlé Professional – flink geraakt werd.
Rikken: “De uitzonderlijke omstandigheden vragen om ondernemerschap. We hebben in korte tijd samen met de retail veel sterker leren denken in totaal food, los van verkoopkanalen dus, en in omnichannel. In die zin zorgt corona ook voor vernieuwing en verdieping van de samenwerking met onze retailpartners.”
Rikken is er trots op dat Nestlé, ondanks de buitengewone omstandigheden, blijft verduurzamen en vooral de verbinding blijft zoeken in de samenwerking met haar partners om zo gezamenlijk vooruit te kijken. “Dit is een groot bedrijf, maar het verbindt mensen en het heeft
de schaalgrootte om echt impact te hebben. De campagne van begin december met het Rode Kruis bij Albert Heijn met de naam ‘Boodschappen voor jou, boodschappen voor hen’ is daar een mooi voorbeeld van. Met deze campagne zetten we ons gezamenlijk in om te zorgen voor voeding voor de meest kwetsbare groep in onze samenleving.”
Gerrits: “Het afgelopen jaar heb ik echt gevoeld wat het betekent om in een vitale sector te werken. Het was uitdagend, maar ik ben trots op de manier waarop dit bedrijf daar mee om is gegaan. Ik geloof persoonlijk sterk in de toekomst van plantaardige voeding. Dat we mensen helpen om thuis gezond en lekker te koken spreekt me erg aan. Het is nu misschien zelfs belangrijker dan ooit.”

Nieuwe keukens

Als het gaat om innovaties, deed Nestlé recent nog van zich spreken met de lancering van MezEast, een reeks van veertien maaltijdpakketten, kruidenmixen, pasta’s en sauzen die de keuken van het Midden-Oosten voor iedereen binnen handbereik brengen. Het volledig nieuwe merk illustreert de transitie die Nestlé Food doormaakt en waarbij de dagelijkse maaltijd van de shopper centraal staat.
Gerrits: “We willen mensen helpen elke dag een verse maaltijd op tafel te zetten. Dat geldt voor Maggi, Garden Gourmet, maar ook voor wat wij de ‘nieuwe keukens’ noemen.”
Het idee voor MezEast is ontstaan doordat Nestlé de opkomst van gerechten uit het Midden-Oosten
zoals hummus, falafel en kofta in out-of-home zag. En met een jarenlange aanwezigheid in de landen van het Midden-Oosten en bekendheid met de lokale keukens, werd een totaalconcept ontwikkeld waarmee heel laagdrempelig zelf een authentiek gerecht uit het Midden-Oosten gemaakt kan worden. Als compleet maatijdpakket of door de verschillende componenten los te kopen en combineren.
Gerrits: “Zelf verse hummus maken blijkt heel populair. We hebben ook influencers met de verschillende
producten laten koken en de resultaten waren heel verrassend.”
MezEast leent zich ook uitstekend voor een vegetarische invulling en daar geeft Nestlé ook suggesties
voor mee. MezEast, verkrijgbaar bij Albert Heijn, draait om het delen van gerechten zoals dat in het Midden-Oosten gangbaar is. “Dat is in deze coronatijd soms lastig, tegelijkertijd hebben we meer dan ooit behoefte aan ‘quality time’, echt samenzijn en genieten, juist nu we dit vaak thuis
in ons eigen huishouden doen”, aldus Gerrits. “Deze lancering smaakt dan ook naar meer en we
zullen komend jaar vaker van ons laten horen.”