Nielsen: extreem lage groei
Nielsen: extreem lage groei Shelflife

Nielsen: extreem lage groei

· leestijd 1 minuut Algemeen
Marktonderzoeker Nielsen meldt vandaag dat de groei van het bedrag dat Europese consumenten uitgeven aan dagelijkse boodschappen, zoals voedsel, drank en toiletartikelen, de kleinste is die ooit is gemeten. In het tweede kwartaal van 2016 zijn de prijzen die werden betaald voor fast moving consumer goods (FMCG) op jaarbasis met slechts 0,7% gestegen, terwijl het totaal aantal verkochte producten met slechts 0,1% toenam, het laagste niveau in meer dan twee jaar.
Als gevolg daarvan zagen supermarkten hun inkomsten aan de kassa met 0,8% toenemen – het laagste cijfer sinds het begin van deze metingen in het laatste kwartaal van 2008. In ons land Nederland stegen de prijzen met 1,9%, waardoor de daling van het volume met 1,0% werd gecompenseerd en de totale inkomsten aan de kassa met 0,9% toenamen. Volgens de Nielsen-cijfers waarbij 21 landen werden onderzocht, dan vertoonde Turkije de sterkste verkoopstijging (+8,9%), gevolgd door Noorwegen (+3,5%) en Zweden (+3,2%). Aan het andere uiteinde van de schaal was de daling het grootste in Griekenland (-7,2%) en Finland (-4,6%).
Van de vijf grote markten in West-Europa vertoonde Spanje de hoogste groei (+2,1%), gevolgd door Italië (+1,2%). Groot-Brittannië liet de grootste daling in bijna twee jaar zien (-1,6%). Dat is de grootste daling in deze groep ‘grote markten’en de op twee na grootste van alle 21 landen.
“De historisch lage groei in de Europese landen wordt veroorzaakt door twee factoren,” zegt Jean-Jacques Vandenheede, European director of Retail Insights bij Nielsen. “Er is sprake van een negatief effect omdat Pasen dit jaar niet in het tweede kwartaal viel, terwijl dat vorig jaar wel het geval was. Maar belangrijker is de zeer lage groei in Frankrijk en Duitsland en de aanzienlijke daling in het Verenigd Koninkrijk, veroorzaakt door sterke prijsconcurrentie tussen winkels. Zuid-Europa was in het verleden vaak verantwoordelijk voor zwakke Europese prestaties, maar die landen doen het nu vrij goed; Noord-Europa is op dit moment het zorgenkind.”
Nielsen: extreem lage groei
Nielsen: extreem lage groei

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.