Nielsen: Hamstergedrag daalt verder, consument wil minder besteden met Pasen

0
Leestijd: 2 minuten

De omzet van de Nederlandse supermarkten bedroeg in week 13 € 838 miljoen euro, een stijging van 8,6% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar. Daarmee zet de vorige week ingezette trend van een zekere normalisering van de bestedingen zich voort. Consumenten passen zich aan aan het ‘nieuwe normaal’. In vergelijking met vorige week (week 12) is de omzet van de supermarkten gedaald met -10,2%.

“Het aanvankelijke hamstergedrag dat we in week 11 zagen, is nu gekalmeerd in Nederland”, zegt Johan Vrancken, managing director van Nielsen Benelux. “Mensen passen zich meer aan het nieuwe ritme aan.”

Lagere paasbestedingen

Op weg naar de paasperiode, van oudsher een zeer belangrijke verkoopperiode voor retailers en fabrikanten, ziet Nielsen verschillende trends. In een consumentenonderzoek dat tussen 28 en 29 maart is uitgevoerd, kijken iets meer dan 4 op de 10 Nederlandse consumenten uit naar Pasen, hoewel 65% van de Nederlandse consumenten meldt dat ze Pasen anders gaan vieren dan in andere jaren.

Bijna de helft van de Nederlandse respondenten geeft aan dat ze hetzelfde (31%), meer (11%) of veel meer (6%) in de supermarkten zullen uitgeven om Pasen dit jaar te vieren, terwijl ongeveer 4 op de 10 minder (24%) of veel minder (17%) zullen uitgeven.

Minder borrelhapjes en chocolade

Welke paasproducten zijn de Nederlandse consumenten van plan om dit jaar minder uit te geven? 29% geeft aan minder uit te geven aan borrelhapjes en speciale producten voor het paasdiner, terwijl 26% aangeeft minder uit te geven aan paaseieren en andere chocolade paasproducten, speciale producten voor paasontbijt en -brunch en paasversiering.

“Hoewel de manier waarop Nederlandse consumenten hun aankopen doen en feestdagen vieren is veranderd ten opzichte van een paar weken geleden, zijn er nog steeds grote mogelijkheden voor retailers en fabrikanten om te reageren op dit veranderende consumentengedrag — en niet alleen hun bedrijf te beschermen, maar ook het Nederlandse moreel te versterken,” zegt Vrancken. “We zien hier geweldige voorbeelden van — bedrijven innoveren en versterken soms juist door COVID-19, en we zullen daar de komende weken zeker meer van zien”.