Nielsen: Lager consumentenvertrouwen en lagere bestedingen remmen groei Europese FMCG
Nielsen: Lager consumentenvertrouwen en lagere bestedingen remmen groei Europese FMCG Shelflife

Nielsen: Lager consumentenvertrouwen en lagere bestedingen remmen groei Europese FMCG

· leestijd 1 minuut Algemeen

Het bedrag dat Europeanen uitgaven aan dagelijkse boodschappen (FMCG), uitgaande van de breedst mogelijke winkelmand van productcategorieën die voortdurend door Nielsen worden gevolgd, steeg met +2,3% in Q4 2018, een relatief kleinere stijging in vergelijking met +3,8% in Q3 2018.

Meerdere factoren wijzen op een vertraging van de economie in grote Europese landen, vooral in het vierde kwartaal van 2018, wat leidt tot een nominale FMCG-groei van +3,1% MAT TY, wat precies overeenkomt met de groeicijfers van het jaar 2017. De volumegroei in het vierde kwartaal van 2018 is negatief (-0,4%). Het is daarmee de laagste volumegroei sinds het eerste kwartaal van 2017 (-0,5%).

“De totale uitgaven aan FMCG in Europa zijn beïnvloed door de vertraging in grote economieën zoals Duitsland en Italië, samen met de tragere consumptie van consumenten in landen zoals het Verenigd Koninkrijk”, aldus Pedro Lima, managing director Nielsen Benelux. “Terwijl het vorige kwartaal een positieve opleving van de groeicijfers liet zien, is de groei in het vierde kwartaal afgenomen.”

Volgens de Nielsen-studie vertraagde de groei van de discounters in West-Europa ook tot +2% en is deze nu gelijk aan die van supermarkten of hypermarkten. Lima: “De omzet van FMCG wordt beïnvloed door minder promoties van discounters en een vertraging van de verkoop van convenience stores, die in FMCG als groeiaanjagers worden gezien,”

Ondanks enkele stijgende trends in de nominale groeiwaarde in het eerste en derde kwartaal van 2018 (respectievelijk +3,9% en +3,8%), is dit jaar over het geheel genomen (+3,1%) gedempt door de groeicijfers van het vierde kwartaal - als gevolg van de voorzichtige consumenten die minder FMCG-uitgaven hebben gedaan en 0,4% minder items hebben gekocht. Wel hebben consumenten 2,7% meer per item betaald dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Turkije laat nog steeds de hoogste jaar-op-jaar groei van de ontvangsten op de kassa’s zien (+24,2%). Maar dat is mede als gevolg van de inflatie, en er is een daling van de volumegroei (-2.7%). Andere landen met hoge groeicijfers zijn Hongarije, Polen, Noorwegen en Zweden (respectievelijk +5,5%, +4,3%, +2,7%, +2,5% en +2,2%). Anderzijds kende Zwitserland (-0,4%) de kleinste groei. Nederland staat op de 9e plaats van de 28 landen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.