Nielsen: Omzet supermarkten in week 12 € 933 miljoen

0

De omzet van de Nederlandse supermarkten bedroeg in week 12 van dit jaar € 933 miljoen, een stijging van 22% ten opzichte van dezelfde week vorig jaar, aldus Nielsen. Hoewel de toename in week 12 lager was dan de stijging in week 11 (31%), is de impact van COVID-19 op de omzet van de supermarkten nog steeds groot; Nielsen schat de extra bestedingen vanwege de coronacrisis tot nu toe op € 409 miljoen euro.

“De omzet van de Nederlandse supermarkten steeg wederom flink in week 12 ten opzichte van dezelfde week vorig jaar”, zegt Johan Vrancken, managing drector van Nielsen Connect Benelux. “Maar als we kijken naar de ontwikkeling in andere landen, dan lijkt onze bevolking rationeler dan in andere markten – en het is van vitaal belang dat dit zo blijft.”

“De Nederlandse retailers zijn volledig voorbereid om ons te voorzien van voedsel en andere benodigdheden”, aldus Vrancken, “dus het is belangrijk dat de Nederlandse consument zoveel mogelijk probeert vast te houden aan zijn/haar normale aankooppatroon, zodat retailers de supply chain kunnen reguleren. In ieder geval moeten we heel dankbaar zijn voor alle mensen die in de supply chain van de FMCG retail werken, van de productie tot aan de supermarkt.”