Nielsen publiceert marktaandelen supermarkten; Albert Heijn vlak, Jumbo fors hoger

0

Vanochtend geeft marktonderzoeker Nielsen de marktaandelen van supermarkten over het jaar 2019 vrij. Een belangrijke constatering is dat het marktaandeel van Albert Heijn het afgelopen jaar niet is gegroeid. Het is opnieuw op 34,9% uitgekomen, terwijl het marktaandeel van Jumbo juist sterk stijgt, van 19,2% naar 21%.

Jumbo bracht eind vorig jaar zelf al naar buiten dat het marktaandeel flink was gestegen, “tot boven de 21%”, vooral door het toevoegen van veel voormalige Emté-winkels. Dat bericht wordt nu dus min of meer bevestigt door Nielsen. Ook Coop bracht al eerder cijfers over 2019 naar buiten met een inschatting van het eigen marktaandeel van 3,7%. Dat percentage wordt door Nielsen dus volledig bevestigd.

Nielsen marktaandelen supermarkten 2019

Gisteren kondigde Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn, dat het marktaandeel van AH bekend zou worden gemaakt. Er werd weliswaar een infographic naar buiten gebracht met de belangrijkste wapenfeiten over 2019, maar het marktaandeel ontbrak daarin. Aangenomen mag worden dat Albert Heijn geen genoegen neemt met opnieuw een stagnerend marktaandeel.

Opmerkelijk is dat Nielsen vorig jaar voor Albert Heijn een marktaandeel van 34,7% publiceerde, terwijl het nu zegt dat het marktaandeel gelijk is gebleven op 34,9% (Nielsen heeft het afgelopen jaar wel het ‘Food Universum’ uitgebreid, red.).

Verder dalen de marktaandelen van discounters Aldi en Lidl, maar ook van Deen, Dekamarkt (al blijft het marktaandeel van Detailresult stabiel, terwijl ook het marktaandeel van Dirk gelijk is gebleven).

Behalve Nielsen publiceert ook marktonderzoeker IRI doorgaans de marktaandelen van supermarkten rond deze tijd. De verwachting is dat deze op korte termijn naar buiten komen.