Nielsen: sterke groei Europese levensmiddelenmarkt

0
In het tweede kwartaal is het bedrag dat consumenten in Europa aan dagelijkse gebruiksartikelen (FMCG) hebben uitgegeven met 3,7% gestegen, het hoogste niveau sinds drie jaar. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen. Uit de cijfers van supermarkten in 21 Europese landen blijkt dat deze jaar-op-jaar-stijging van 3,7% van de kassaomzet van FMCG-producten het resultaat is van een stijging van 2,0% van de door de consumenten betaalde prijzen en een stijging van 1,7% van het volume van de gekochte producten.

“Deze stijgende Europese levensmiddelenmarkt is het resultaat van vier cruciale factoren”, aldus Olivier Deschamps, senior vice president Retailer Services Europe. “Verbeterende economische omstandigheden, vooral in landen als Frankrijk en Spanje, dalende werkloosheid in een aantal landen, het consumentenvertrouwen dat het hoogste niveau sinds jaren bereikt en het feit dat de inflatie onder controle blijft. Het tijdstip waarop Pasen viel, speelde ook een kleine rol, maar alle indicatoren zijn positief op dit moment.”

Turkije liet de grootste groei in kassaomzet zien (+14,2%), gevolgd door Slowakije (+9,3%) en Oostenrijk (+6,7%). Denemarken (+1,2%) en Griekenland (+1,9%) boekten de laagste groei, terwijl er in Zwitserland nog sprake was van krimp (-0,7%). Van de vijf grote West-Europese markten was het groeicijfer in Italië (+4,0%) het hoogst, gevolgd door Frankrijk (+3,2%). Binnen deze groep van grote landen was de groei in Duitsland het laagst (+2,3%). In de groep van 21 landen kenden slechts vier landen een lagere groei dan die in Duitsland.
In België en Nederland bereikte de nominale groei, respectievelijk 2,8% en 2,9%, het hoogste niveau van de afgelopen jaren. In België stegen zowel de prijzen als de volumes met 1,4%; dit was de eerste groei van de verkoopvolumes sinds het vierde kwartaal van 2015. In Nederland stegen de volumes 0,2% en de prijzen 2,7%.
Deschamps: “Omdat de bbp-groei in Europa in 2017 naar verwachting circa 1,75% zal blijven, zijn de vooruitzichten voor de Europese levensmiddelenmarkt voor de rest van het jaar, ervan uitgaande dat er in de komende zes maanden geen grote politieke of economische schokken plaatsvinden, een voortzetting van het Zuid-Europese omzetherstel en de Noord-Europese volumegroei.”