NielsenIQ: ‘Prijsinflatie in supermarktassortiment 6,4%’

0
Leestijd: 2 minuten

De prijsinflatie in de supermarkt was in april 8,5% en was over de eerste zestien weken van dit jaar 6,4%. Dat meldt marktonderzoeksbureau NielsenIQ. Volgens NielsenIQ was de inflatie in januari 5,3%, in februari 6,4%, in maart 7,2% en dus de afgelopen maand 8,5%. (Op de foto: begin deze maand; twee pakketjes rundervinken bij Albert Heijn. Die met een tht tot 2 mei kost nog € 3,95, die met een tht tot 4 mei kost € 4,79; bron: FoodPersonality).

De inflatie van 6,4% in de eerste zestien weken van dit jaar omschrijft de marktonderzoeker als ‘nooit eerder gezien’. NielsenIQ heeft ook gekeken naar assortimentsgroepen. De prijsinflatie van dkw is 8,4% (NielsenIQ noemt als voorbeeld groenteconserven, olie, pasta en rijst). De prijsinflatie van verse, voorverpakte artikelen als kaas, zuivel en fruit is 7,8%. Voor de groep huishoudelijke verzorging is het percentage 6,7%. In enkele productgroepen bedraagt de inflatie meer dan 10%. Bijvoorbeeld bij olie 29,8%, bij koffie 15,2%, bij bakproducten 15,1%, margarine/boter 13,0%, fruitconserven 12,7% en bij wasmiddelen 11,5%.

Volgens het marktonderzoeksbureau zorgen de A-merken in 67% van de 196 onderzochte productgroepen meer voor prijsstijgingen dan huismerken. Maar: de prijsstijgingen komen vooral voor bij productgroepen waar het aandeel van huismerken groot is, zoals in versgroepen, olie en pasta. Dat zijn ook productgroepen die een groot aandeel hebben binnen de gehele supermarktomzet. En daardoor ontstaat een beeld ‘dat voor alle gemeten producten samen de huismerken een hogere prijsgroei laten zien’ dan de A-merken, aldus NielsenIQ. Dat zou in de eerste zestien weken van dit jaar 7,1% voor huismerken zijn en 6,0% voor A-merken.

“Ondanks het feit dat huismerken ook flink geraakt worden door inflatie, zien we nog steeds dat consumenten meer huismerken kopen dan vorig jaar”, aldus analytical team leader Ruud Conijn van NielsenIQ. “Uit onze analyse blijkt dat in productgroepen met een prijsstijging boven het gemiddelde, het huismerkaandeel sneller groeit – van 44,1% aandeel naar 45,7% – versus productgroepen waar de inflatie minder aanwezig is – van 41,5% aandeel naar 41,7%. Dit zou te wijten kunnen zijn aan de gebruikelijke winkelstrategie van consumenten om in ‘dure’ tijden huismerken te kopen om de stijgende prijzen te beheersen – zonder goed naar de prijsstelling zelf te kijken.”

NielsenIQ meldt dat het de prijsinflatie van meer dan 37.000 producten in supermarkten heeft gemeten, zonder dat hierbij promoties meegeteld zijn.

Eerder deze week kwam het CBS met het officiële inflatiecijfer over april. Dat kwam uit op 9,6% (inclusief brandstofprijzen).