Nieuwe CEO Alexandre Bompard kondigt reorganisatie Carrefour aan

0
De nieuwe CEO van Carrefour, Alexandre Bompard, heeft vandaag na enkele maanden van voorbereiding zijn toekomstplannen uit de doeken gedaan. Die komen neer op een forse reorganisatie. Op het hoofdkantoor in Parijs worden 2.400 van de 10.500 banen geschrapt. Ook de hoofdkantoren van de landenorganisaties – Carrefour is in meer dan 30 landen actief – worden onder de loep genomen. Bompard, sinds afgelopen zomer bij Carrefour aan het roer, wil echter ook fors investeren: in stadswinkels, in nieuwe partnerships, in e-commerce en in gezonde en biologische voeding.
In een toelichting benadrukt Carrefour dat de vertrekregeling voor het Franse hoofdkwartier ‘vrijwillig’ is. Het regionale hoofdkwartier in Boulogne verdwijnt volledig. In België, waar Carrefour al jaren moeizaam opereert, bestaan grote zorgen over de werkgelegenheid op het hoofdkantoor in Brussel.

Carrefour wil met het toekomstplan ‘Carrefour 2022’ vanaf 2020 jaarlijks € 2 miljard besparen. Die besparing moet met name komen van een sterk vereenvoudigde organisatie en meer samenwerking met externe partners. Op die manier kan Carrefour de productiviteit verhogen en het concurrentievermogen versterken, aldus Bompard.

Tegenover de besparingen staan ook een reeks investeringen. Zo wil Bompard de komende vijf jaar 2.000 nieuwe stadswinkels – gemakswinkels en supermarkten – openen in grote steden wereldwijd. Het bedrijf gaat ook meer dan € 2 miljard investeren in e-commerce. Carrefour wil het grootste bedrijf worden dat online voeding verkoopt. Tegen 2022 moet dat een omzet van 5 miljard europ opleveren.

Carrefour wil bij dat alles ook een voedseltransitie teweeg brengen. Het wil in 2022 een miljoen extra klanten aantrekken in Frankrijk met een vers voedselaanbod. Een derde van de omzet uit voeding moet daarbij van producten onder het eigen merk komen. Ook moet in 2022 € 5 miljard omzet gerealiseerd worden met biologisch assortiment.
Voor zijn komst naar Carrefour gaf Alexandre Bompard leiding aan warenhuisketen Fnac en eerder was hij onder meer topman bij tv-zender Canal+. De 45-jarige Bompard was ook een tijdlang adviseur van de Franse premier Fillon.