Hoogvliet folderkampioen 2012
Hoogvliet folderkampioen 2012 Shelflife

Hoogvliet folderkampioen 2012

· leestijd 1 minuut Algemeen

Supermarkten deden vorig jaar 2% meer folderaanbiedingen dan het jaar ervoor. Uit een analyse van onderzoeksbureau PCNData blijkt daarbij onder meer dat Hoogvliet de absolute folderkampioen van 2012 was. Daarnaast steeg in bijna alle productgroepen het aantal aanbiedingen hard. Opvallend is dat kip als stuntartikel aan populariteit heeft ingeboet.

In totaal deden supermarkten in 2012 bijna 103.000 folderaanbiedingen, een stijging van 2% ten opzichte van 2011. Dranken vormden het speerpunt in de folder. Het aantal drankaanbiedingen groeide met 5% procent tot ruim 15.000. Maar liefst één op de zeven folderpromoties in 2012 was een product uit de categorie dranken. “In alle frisdrank-, sappen- en alcoholhoudende categorieën steeg het aantal folderacties fors. De retailers lijken hiermee bewust de prijsafstand te willen vergroten met de horeca. Met name onder jongeren is het ‘indrinken’ thuis, voordat ze op stap gaan, erg populair en juist deze doelgroep is erg gevoelig voor prijs”, weet directeur Ruben Boas van PCNData.

Ook non-foodartikelen (+14%) waren veelvuldig zichtbaar in de folders. Het groeiend aantal promoties in deze categorie ging ten koste van kruidenierswaren (kw). Supermarkten presenteerden in 2012 ten opzichte van een jaar eerder 2 procent minder kw-aanbiedingen.

Binnen de versgroepen zijn opvallende verschillen zichtbaar. Waar het aantal aanbiedingen van zuivel en eieren het afgelopen jaar ten opzicht van het jaar daarvoor steeg met 5%, daalde het aantal vlees- en vispromoties met 3 procent. Ook stuntten supers minder met kipproducten en ander gevogelte. Het aantal folderpromoties in deze categorieën gezamenlijk daalde in heel 2012 met 6%. In het laatste kwartaal van 2012 was de daling zelfs 11%t.

Het blijkt dat supermarkten in 2012 in vergelijking met 2011 7,2% minder folderaanbiedingen met kipproducten presenteerden. Supermarkten lijken hiermee gehoor te geven aan de wens van onder meer Wakker Dier om kipproducten niet tegen dumpprijzen aan te bieden. Boas: “Supermarkten lijken eieren voor hun geld te kiezen en hebben het aantal promoties met kip flink teruggeschroefd. Ook kijkt men nadrukkelijker naar de invoering van kip met minimaal één Beter Leven-ster van de Dierenbescherming.”

Hoewel Hoogvliet met bijna 6.000 promoties in absolute aantallen de folderkampioen was van 2012, bleek dat het aantal aanbiedingen bij Jumbo in 2012 het hardst steeg van alle Nederlandse supermarkten. Marktleider Albert Heijn schroefde het aantal promoties eveneens fors op. Opvallend is dat prijsvechters Lidl en Dirk van den Broek in 2012 een stapje terug deden en minder folderpromoties deden dan in 2011. Discounter Aldi klopte daarentegen het aantal aanbiedingen fors op in 2012, evenals de Sligro-formule Emté. Deze laatste presenteerde in 2012 ten opzichte van een jaar eerder 10% meer folderaanbiedingen.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.