
Omzet supermarkten groeit weer
AlgemeenIn januari is de supermarktomzet met 1,5% gegroeid, zo maakt GfK zojuist bekend. De omzet van supermarkten steeg van € 3,13 miljard (jan 2013) naar € 3,18 miljard (afgelopen maand). De groei volgt op twee opeenvolgende maanden van omzetdaling.
In november en december van 2013 (-1.0%) daalde de supermarktomzet nog met respectievelijk 0,6% en 1%. De groei in januari ging gepaard met een daling van de omzet per kassabon met 0,3% van € 22,17 (jan 2013) naar € 22,09 (jan 2014).
Mede door de grote prijsverschillen wordt Duitsland steeds aantrekkelijker voor het doen van boodschappen, signaleert GfK. Zo kocht 48% van de Limburgers het afgelopen jaar een keer per maand over de grens. Begin 2013 was dat nog 44%.
Van de totale huishoudelijke voeding uitgaven besteden de Limburgers 4,8% (4,3% begin 2013) in het buitenland. Ook de inwoners van Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland besteden steeds meer bij Duitse supermarkten.
Ruim 15% van de Limburgse bestedingen op het gebied van wijnen/aperitieven vindt over de grens plaats. Voor Brabanders/Zeeuwen is het vanwege het hogere prijsniveau minder aantrekkelijk om de supermarkten in België te bezoeken.