Jumbo koopt La Place
Jumbo koopt La Place Shelflife

Jumbo koopt La Place

· leestijd 2 minuten Algemeen

Jumbo maakt vandaag bekend dat het La Place koopt uit de failliete boedel van V&D. Jumbo zal alle activa, de serviceorganisatie en alle stand alone vestigingen van La Place overnemen en deze onder het La Place-merk gaan exploiteren. Daarnaast bekijkt Jumbo nog met de curatoren van V&D of een doorstart van de exploitatie van de La Place-vestigingen in de V&D warenhuizen haalbaar is. Met de bekendmaking komt een eind aan alle speculaties over het lot La Place.
Volgens Frits van Eerd, CEO van Jumbo Groep Holding, is La Place een geweldige aanwinst voor het Jumbo-concern: “La Place sluit naadloos aan bij onze ambitie om onze klanten het allerbeste op het gebied van food te bieden en hun verwachtingen daarmee te overtreffen. Wij hebben veel bewondering en respect voor de La Place-formule, de organisatie en haar medewerkers. Wij delen dezelfde passie voor lekker, vers en gezond eten én voor onze klanten. Jumbo en La Place zijn beide sterke merken en kunnen samen de markt van food verder gaan veroveren.”
Bart van den Nieuwenhof, managing director van La Place, is verheugd over de overname door Jumbo. “Een betere uitkomst en mooier perspectief hadden wij niet durven dromen. Jumbo en La Place zijn zeer complementair aan elkaar en zullen elkaar echt gaan versterken. Na tijden van onzekerheid kijk ik nu vol vertrouwen naar onze gezamenlijke toekomst.”
Jumbo is voornemens veruit de meeste stand alone vestigingen van La Place (La Place Restaurants, Food, Cafés,  Express en Eventcatering) onder het La Place-merk te blijven exploiteren. Het spreekt al wel de verwachting uit dat vijf tot tien vestigingen na de overname niet zullen worden voortgezet.
Jumbo spreekt in een persbericht de ambitie uit om La Place en Jumbo wederzijds met elkaar te versterken, waarbij wordt gekeken naar uitwisseling van modules, producten en concepten voor de klant. Saillant detail is dat La Place in de Verenigde Staten sinds vorig jaar een samenwerking met Ahold is gestart bij de versformule Bfresh. Over die samenwerking zijn vandaag geen mededelingen gedaan.
Jumbo ziet veel synergievoordelen in de combinatie La Place en Jumbo: “De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen. Onze klanten willen zelf bepalen waar, wanneer en wat ze eten. Nieuwe convenience ontwikkelingen zoals ‘eat it or take it’-concepten, maar ook e-commerce, bieden tal van mogelijkheden om hier nog beter op in te spelen. Hoewel het nog te vroeg is om hier concreet in te zijn, is het voor ons duidelijk dat hier heel veel kansen liggen”, aldus Frits van Eerd.
Beide formules blijven naast elkaar bestaan en zullen vanuit twee eigen organisaties worden aangestuurd onder leiding van de Raad van Bestuur van Jumbo Groep Holding BV. De Centrale Ondernemingsraad en de vakorganisaties zijn geïnformeerd en de overname wordt gemeld bij de Autoriteit Consument en Markt.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.