
Merken Top-100: Marlboro blijft grootste
· leestijd 2 minuten AlgemeenEvenals vorig jaar is Marlboro het grootste A-merk van Nederland. Marlboro heeft haar koppositie zelfs verder verstevigd, door zelf groei te laten zien, terwijl achtervolger Campina te kampen heeft met een dalende zuivelmarkt. Op nummer drie vinden we Douwe Egberts, dat in gemalen koffie en pads nog wel een groei laat zien, maar in cups terrein verliest aan private label.
Coca-Cola is evenals vorig jaar, terug te vinden op plek vier, maar staat enigzins onder druk, doordat de colaconsumptie afneemt ten gunste van alternatieven als water, maar ook alcoholvrije bieren, zoals Radler. Het verschil met nummer vijf Heineken, dat door veel promotie in staat is volumes vast te houden, wordt kleiner.
De Top 10 A-merken
Positie 2014 Positie 2015 Merk Omzet 2015 (miljoenen)
1 1 MARLBORO 422,2
2 2 CAMPINA 357,4
3 3 DOUWE EGBERTS 305,9
4 4 COCA-COLA 276,9
5 5 HEINEKEN 237,4
6 6 UNOX 203,0
8 7 CAMEL 193,9
7 8 DR OETKER 185,2
9 9 AMSTEL 169,6
11 10 PALL MALL 162,0
De hoogste nieuwe binnenkomer in de Merken Top 100 dit jaar is het merk Purina binnen diervoeding. Deze komt nieuw binnen op nummer 31. Naast het merk Purina One, vallen onder de ‘Purina-paraplu’ ook de merken Bonzo, Felix, Friskies en Beneful. Voorheen werden deze merken als aparte merken gemeten, maar aangezien fabrikant Nestlé sinds dit jaar consequent kiest voor Purina als overkoepelende afzender, komt dit merk dit jaar met stip binnen in de top 100. Aan de stijging van Purina ligt dus geen spectaculaire autonome groei ten grondslag.
Andere nieuwe binnenkomers zijn Dole (nr. 94), dat meelift op het succes van Jumbo met haar bananen, Andrélon (nr. 97), dat sterk groeit met haar Oil&Care-lijn, Kanis & Gunnink (nr. 98) en Zonnatura (nr. 99). Zonnatura is actief in de groeiende markt van bewuste voeding en weet vooral door een continue stroom aan innovaties een dusdanig sterke groei te realiseren, dat ze voor het eerst sinds jaren weer in de top 100 merken zijn verschenen.