Wakker Dier: Albert Heijn grootste Liegebeest
Wakker Dier: Albert Heijn grootste Liegebeest Shelflife

Wakker Dier: Albert Heijn grootste Liegebeest

· leestijd 1 minuut Algemeen

Wakker Dier: Albert Heijn grootste Liegebeest

Wakker Dier heeft Albert Heijn uitgeroepen tot grootste liegebeest van 2017. De supermarktketen suggereerde in de Allerhande dat serranoham-varkens buiten in de wei lopen. In werkelijkheid zitten de dieren hun leven lang binnen in een hok. De Liegebeest is een prijs die Wakker Dier toekent aan bedrijven die consumenten misleiden met valse claims over dierenwelzijn. Dit jaar is volgens Wakker Dier een recordaantal van 19.000 stemmen uitgebracht. Daarvan werden er 7.500 op Albert Heijn uitgebracht.

In de Allerhande van afgelopen april plaatste Albert Heijn een artikel over serranoham van het eigen huismerk. Er stond een afbeelding bij van varkens die vrij rondlopen in de Spaanse wei. Hiermee verborg de supermarkt volgens Wakker Dier dat deze varkens in werkelijkheid binnen zitten. ‘Ze leven in een dichte stallen zonder stro en hebben nog minder ruimte dan Nederlandse varkens’, aldus Wakker Dier. Albert Heijn gaf in een uitzending van Jinek toe dat de foto met varkens in de wei misleidend is, maar de supermarkt wil dat niet in haar magazine rectificeren.

In totaal waren er dit jaar vijf genomineerden voor de prijs. Naast de serranoham was Albert Heijn ook genomineerd voor kweekzalm, die in een commercial ‘very happy fish’ wordt genoemd. Dit terwijl de vissen met duizenden in grote kweeknetten leven. Zuivelbedrijf Almhof was genomineerd omdat ze in bijna al haar tv-reclames koeien laat zien die vrij grazen in de wei. ‘Schone schijn’, vindt Wakker Dier; Almhof houdt een groot deel van haar koeien binnen. De overige twee genomineerden pasten naar aanleiding van de verkiezing hun producten aan. Rio Mare sprak op de verpakking van tonijn over ‘welzijn’. Hiermee wekt ze de indruk dat ze de tonijn diervriendelijk behandelt, terwijl de vissen levend worden ingevroren. Het visbedrijf gaat de informatie op de verpakking aanpassen. Tot slot gaat Friesche Vlag een andere naam bedenken voor hun koffiemelk ‘Halfvol Plantaardig’. Het product wordt namelijk verkocht als plantaardig, maar bestaat voor 96% uit melk.

Merken met misleidende uitingen over dierenwelzijn maken misbruik van de goede bedoelingen van de consument, vindt Wakker Dier. “Hierdoor krijgen écht diervriendelijkere producten geen eerlijke kans. Helaas zetten producenten ons toch maar al te vaak op het verkeerde been met hun diervriendelijke praatjes en plaatjes.”, aldus een woordvoerder.

Wakker Dier noemt de jaarlijkse Liegebeestverkiezing een succes. “Steeds vaker staken de genomineerden hun dieroneerlijke reclames of, nog beter, passen ze hun producten aan.” Eerdere Liegebeestverkiezingen werden gewonnen door VITEL-oké, KFC en de term ‘scharrelei’.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.