Iers rundvlees moet je ervaren, vindt Bord Bia. En dat geldt ook voor de manier waarop de runderen gehouden worden. Daarom neemt Bord Bia topchefs en inkopers van supermarkten graag mee naar Ierland om het zelf van dichtbij te kunnen zien.
Iers rundvlees moet je ervaren, vindt Bord Bia. En dat geldt ook voor de manier waarop de runderen gehouden worden. Daarom neemt Bord Bia topchefs en inkopers van supermarkten graag mee naar Ierland om het zelf van dichtbij te kunnen zien.

Bord Bia geeft waarde aan product, relatie en moment

Door: Dave van Loon · leestijd 4 minuten Algemeen Advertorial

Iers rundvlees is weliswaar een begrip in Nederland, maar is ook een beetje vanzelfsprekend geworden. “Terwijl het echt een heel bijzonder product is. Dat willen we op een nieuwe manier vertellen aan retail, horeca en aan een nieuwe generatie consumenten.”

Bord Bia vertelt als vertegenwoordiger van de Ierse levensmiddelensector sinds jaar en dag over de bijzondere eigenschappen van Iers rundvlees - en met succes gezien de positie op de Nederlandse markt. Laura Crowley, manager Bord Bia Nederland: “We vertellen er graag over en laten ook graag zien waar ons rundvlees vandaan komt. Dat doen we regelmatig door met topchefs maar ook met inkopers van supermarkten naar Ierland te gaan in de overtuiging dat je het zelf gezien moet hebben om Iers rundvlees ten volle te waarderen.” Toch heeft Crowley het gevoel dat het verhaal op een nieuwe manier verteld moet worden, en aan een breder publiek. “In het geval van die inkoper wil ik dat eigenlijk dat de collega op de gang het verhaal ook kent.” Door een iets andere rolverdeling binnen Bord Bia is daar wat Crowley zelf betreft vanaf nu ook meer ruimte voor. “Mijn rol wordt wat strategischer van aard en wat minder gericht op het dagelijkse managen. Die ruimte wil ik gebruiken om te investeren in relaties, dus meer tijd besteden aan klanten, zowel in de retail als in de horeca. Uit ervaring weten we dat uit interactie nieuwe inzichten ontstaan.” Wat Crowley voor ogen staat is om op die manier het hele ‘ecosysteem’ rondom Iers rundvlees te activeren: inkopers, category managers, restauranteigenaren, koks, duurzaamheidsdeskundigen, diëtisten, influencers en uiteindelijk ook de consument.

Grasgevoerde runderen

Het verhaal dat Bord Bia over Iers rundvlees vertelt is een genuanceerd verhaal. Niet: koopt allen meer Iers rundvlees! Maar wel: dat dit specifieke rundvlees van hoge kwaliteit is dat in smaaktesten keer op keer als hoogste gewaardeerd wordt. “Alles staat of valt met de smaak. Vandaar dat we periodiek maaktesten laten doen. Dat gebeurt in Nederland met Nederlandse consumenten en we testen tegen in Nederland beschikbaar rundvlees met een andere herkomst.” De karakteristieke smaak van Iers rundvlees weet daarin steeds te overtuigen. Volgens Crowley heeft dat alles te maken met het feit dat Iers rundvlees afkomstig van gras gevoerde runderen. “Dat doet veel voor de smaak van het vlees, meer nog dan van welk vleesras het rundvlees afkomstig is.”

Daarnaast is Iers rundvlees een verhoudingsgewijs duurzame bron van hoogwaardig eiwit is en daarnaast ook veel ijzer en vitamine B12 bevat. Dat heeft enerzijds te maken met de extensieve wijze waarop Ierse runderen gehouden worden, maar het heeft ook te maken met het dieet, aangezien de milieu-impact van graan gevoerde runderen nou eenmaal een stuk groter is. “In die zin is de keuze voor Iers rundvlees behalve een keuze op basis van smaakvoorkeur ook een verantwoorde keuze binnen het rundvleesaanbod.”


Manager Bord Bia Nederland Laura Crowley (hier tijdens een bijeenkomst ter gelegenheid van St. Patricks Day): “Iers rundvlees is weliswaar een traditioneel product, maar we staan open voor innovatie op het gebied van marketing en activatie, maar ook als het gaat om het product zelf.”

Jongere doelgroep

Iers rundvlees geldt als heel bereikbaar, maar is wel iets hoger geprijsd dan regulier rundvlees. Daar komt de forse inflatie van het afgelopen jaar bij. Mede daardoor staat het volume momenteel onder druk, terwijl de waarde wel stabiel is gebleven. “Maar kijk je bijvoorbeeld naar kip, dan is de prijs daarvan veel harder gestegen. Nederlanders zijn pragmatisch en letten op de centjes, maar tegelijkertijd zijn ze een stuk culinairder dan menigeen denkt. Je ziet dus zowel down- als uptrading. Oftewel, sommige mensen ruilen luxere snedes in voor goedkoper deel van het rund. Anderen kopen het juist vaker doordat ze minder buiten de deur eten en daarom thuis van een extra smakelijk stukje vlees willen genieten.” Deze inzichten zijn gebaseerd op de jongste ‘Beef shopper Insights’, een periodiek onderzoek van Bord Bia op basis van doorlopend consumentenonderzoek dat de ontwikkelingen van de rundvleescategorie volgt.

Het is maar één van de activiteiten die Bord Bia ten behoeve van Iers rundvlees ontplooit. Ontwikkelcampagnes zijn daarnaast een belangrijk onderdeel van het activiteitenprogramma. “Deze campagnes richten zich onder meer op het aanleren van kookvaardigheden, met name bij de groep consumenten van jonger dan 35 jaar. Dat is een voor ons hele interessante groep die Iers rundvlees leert kennen en waarderen. Maar dan is het wel zaak deze groep ook thuis vertrouwd te maken met het product. Ze moeten er eigenlijk zo comfortabel mee zijn dat ze er ook mee durven experimenteren. Dat betekent dat we wat dynamischer moeten denken om deze doelgroep voor Iers rundvlees te winnen, zonder dat we onze trouwe, wat oudere doelgroep veronachtzamen.” 

Korte keten

Crowley denkt daarbij aan een online kookschool – met antwoorden op vragen als hoe maak je een stoofgerecht en welke basis ingrediënten heb ik daarvoor nodig? – maar ook aan demonstraties en instructies op de winkelvloer. Speciale momenten zoals feestdagen of St Patrick’s Day, de nationale feestdag die ook buiten Ierland snel aan populariteit wint. Ook in ons land werd er die dag (afgelopen 17 maart, red.) veel gegoogeld op Ierse recepten. Het is een dag die samenvalt met de start van de lente en de periode dat de runderen weer naar buiten gaan en heeft daarmee een universele aantrekkingskracht. 

“Ierland is vooral bekend als productieland, maar het heeft wel degelijk een eigen culinaire cultuur waarin rundvlees een belangrijke rol speelt, veelal het centrale punt van een gerecht. Iers rundvlees is een product voor liefhebbers, maar door speciale momenten te laden kun je meer emotie aan het product toevoegen en die kring van liefhebbers sterk vergroten.”

Bord Bia wil graag met retailers meedenken en meehelpen om dit soort ideeën vorm te geven. Het stimuleren van Iers rundvlees brengt voor retailers dan ook meer voordelen dan rendement alleen. “Behalve voor een uitstekend product staat Iers rundvlees ook voor een uiterst stabiel aanbod van binnen de EU. Een korte keten dus. Meer dan een schip en een korte vrachtwagenrit is er niet nodig om het product in huis te krijgen. Daar komt bij dat Ierland een top-2 positie heeft als het gaat om voedselzekerheid. Kortom, je hebt te maken met een partner waar je op kunt bouwen.” 


Chef Wilco Berends van restaurant De Nederlanden met een creatie op basis van topkwaliteit Iers rundvlees. “Nederlanders letten weliswaar op de centjes, maar zijn een stuk culinairder dan menigeen denkt”, aldus Crowley.

Geen ‘guilty pleasure’

En daar komt de ondersteuning vanuit Bord Bia bij, die wat Crowley betreft dus een nieuwe fase van nauwere samenwerking ingaat. “Je kunt Iers rundvlees als een tradtioneel product zien, maar we staan open voor innovatie op het gebied van marketing, innovatie en het product zelf.” Zo is de kogelbiefstuk een specifiek Nederlandse snede en van oudsher zeer gewild. Maar naast deze en andere gangbare snitten als entrecote en tournedos zijn er nog veel meer populaire vleesproducten mogelijk. Wat te denken van de bavette, de flat iron steak of de picanha? Het zijn ook producten die doorgaans voordeliger zijn. Hetzelfde geldt voor hamburgers. “In alle gevallen gaat om mooie, eerlijke en pure producten; hoog in eiwit en smaak. Vlees moet geen ‘guilty pleasure’ zijn, zeker niet in het geval van Iers rundvlees. Het gaat er ons strikt genomen niet om de vleesconsumptie als zodanig te ‘pushen’, maar om retail, horeca en uiteindelijk de consument te laten kiezen voor kwaliteit.”

Lees ook: Bord Bia: ‘Zie ons als de ruggengraat van de rundvleesmarkt’

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.