Afbeelding
gebruiker

Motivaction: Nederland bezuinigt; vaker aanbiedingen, huismerk en basisproduct

· leestijd 2 minuten Branche & Cijfers
Ruim één op de drie Nederlanders bezuinigt op de boodschappen. Vooral voor aanbiedingen is de consument gevoelig. Ook switchen shoppers van A-merk naar huismerk en naar goedkope basisproducten om te besparen. Een positief bijeffect van bezuinigingen is volgens Motivaction dat we snoep en koek vaker laten staan. ‘Dit alles levert geld op én een goed gevoel.’

De stijgende prijzen van boodschappen en andere vaste lasten raken de Nederlander in de portemonnee. De reactie hierop is zichtbaar: de Nederlandse consument houdt de hand op de knip. Zo letten vier op de vijf Nederlanders op de uitgaven, waarbij dit voor één derde echt noodzakelijk is om rond te kunnen komen. Nederlanders bezuinigen op verschillende manieren. Zo bespaart een derde op de boodschappen. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.020 Nederlanders, uitgevoerd in oktober 2022.

Minder A-merken


Consumenten gaan voor goedkoper en vervangen A-merken voor huismerken
Hoe pakt de Nederlandse consument bezuinigen aan? Consumenten kiezen in grote getalen voor goedkopere producten. Zo koopt een kwart van de consumenten minder producten van A-merken. Een grotere groep - een derde van de consumenten – koopt vooral meer producten van het huismerk.

De tweede manier van bezuinigen is meer zelf koken. Een kwart van de consumenten duikt vaker de keuken in en grijpt minder naar de gemaksproducten en kant-en-klaar. Ten derde ziet Motivaction een lichte daling in de aanschaf van biologische producten, duurzame producten en lokale producten. Tot slot is er één manier van bezuinigen die iedereen kent en waar 34% ook actief gebruik van maakt: aanbiedingen.

Goed gevoel


Hoewel in de wintermaanden de supermarkten vol lekkers liggen, van kransjes voor in de boom tot chocolademelk met slagroom, bezuinigt een vijfde van de consumenten dit jaar op ongezonde voeding. Er wordt vooral op snoep en koek bezuinigd. Maar ook de kant-en-klaar-maaltijden, diepvriespizza’s en andere diepvriesmaaltijden laten consumenten vaker staan. Tegelijkertijd is er een stijging van de veelal goedkopere, gezonde opties zoals verse, ongesneden groenten, droge pasta en diepvriesgroenten.

Nederlanders en besparen is een bekende combinatie. We gaan naar de drogist voor acties zoals twee voor de prijs van één, we rijden naar de buurlanden voor goedkoper bier en benzine en op de boodschappen weet 71% van de Nederlanders hoe ze het beste kunnen besparen. Besparen zorgt voor financieel voordeel, maar dat is niet het enige. Zo krijgt 64% van de consumenten hier een goed gevoel van. Om te besparen bezoekt iets minder dan de helft van de consumenten iedere week meerdere supermarkten. Daarnaast gaat een derde van de consumenten naar een supermarkt met lagere prijzen om zo de beste deals te scoren.

[accordions]
[accordion title=”Meer over het onderzoek” load=”hide”]Voor het onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 70.000 leden. 1.020 respondenten in de leeftijd van 18 tot 80 jaar hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het online veldwerk werd in oktober 2022 uitgevoerd. De steekproef is representatief op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.[/accordion]
[/accordions]

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.