ENSCHEDE - Albert Heijn winkelcentrum de Thij Oldenzaal aan de Johanna van Burenlaan
ENSCHEDE - Albert Heijn winkelcentrum de Thij Oldenzaal aan de Johanna van Burenlaan Shutterstock

Marktaandelen: AH en hard discount winnen het meest

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

De definitieve behaalde omzetten en marktaandelen 2022 van de Nederlandse supermarken volgens IRI zijn bekend. 2022 was een jaar met dalende volumes in vergelijking met ‘coronajaar’ 2021, toen supermarkten profiteerden van de horecasluiting. Het afgelopen jaar waren het echter vooral Aldi en Lidl die de wind in de zeilen kregen.

In omzet was 2022 volgens de marktonderzoekers van IRI echter weer een recordjaar, want door de sterk gestegen prijzen steeg de totale omzet in 2022 met 3,9% naar een totaal van bijna € 46,9 Miljard. Albert Heijn wist door de overname van tientallen Deen-winkels het meeste aandeel te winnen, maar ook de Discounters Aldi en Lidl winnen beide flink en herstellen hun marktaandeel naar pre-corona niveau.

De feestdagen hebben ook bijgedragen aan de totale jaargroei. Vorig jaar golden nog beperkende maatregelen vanwege corona tijdens de feestdagen, waardoor er toen een recordomzet werd geboekt in supermarkten. Mede door de sterk gestegen prijzen lag de feestdagenomzet van dit jaar echter nog hoger dan vorig jaar (+5,9%).

De bijdrage van online aan de totale groei is dit jaar echter zeer beperkt: 3,2% van de totale groei komt
uit online, terwijl vorig jaar nog bijna 60% van de totale groei kwam vanuit de online verkoopkanalen.
Het online supermarktkanaal groeide nog wel licht, maar kan met +2,4% niet meekomen met de marktgroei als geheel.

Marktaandelen 2022

De marktaandelen zoals door IRI gepubliceerd, worden gemeten inclusief ‘hard discount’ en inclusief de
online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Marktleider Albert Heijn heeft in 2022 haar
marktaandeel het sterkst weten te verhogen. Het marktaandeel van deze formule stijgt met 1,0%,
mede te danken door de overname van 38 Deen-winkels en ook een sterke uitbreiding van de
AH to Go winkels bij tankstations.

Jumbo verliest in 2022 sinds lange tijd wat marktaandeel. Het marktaandeel van Jumbo daalt met 0,4%
naar 21,2%. Het marktaandeel van Plus groeit door de overname van Coop-winkels. De nummer
vier in de markt, de nieuwe Plus/Coop-combinatie, behaalt in 2022 gezamenlijk een marktaandeel van
9,9%.

Het marktaandeel van alle Superunie-leden gezamenlijk daalt met 1,0% naar 25,6%, vooral
veroorzaakt door het verdwijnen van Deen. Superunie weet het totale verlies echter te beperken
dankzij de groei van prijsgerichte formules zoals Boni, Nettorama en Dirk en ook dankzij de sterke groei
van Dekamarkt en Vomar die ook een aantal Deen-winkels inlijfden.

Hard discount was de grote verliezer in het coronajaar 2020, maar weet na een stabilisatie in 2021, dit
jaar haar marktaandeel weer te laten stijgen met 0,5-% naar 16,2% in totaal, gelijk aan het pré
coronajaar 2019. De marktaandeelgroei van hard discount vond vooral plaats in het tweede halfjaar
van 2022, waarin prijs een steeds belangrijker thema is geworden voor veel shoppers.


Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.