Bij de kassa van de ‘Lidl Zero’ in Woerden, september 2019 (foto: archief FoodPersonality).
Bij de kassa van de ‘Lidl Zero’ in Woerden, september 2019 (foto: archief FoodPersonality). archief FoodPersonality

Marktaandelen 2022 volgens NielsenIQ

Door: Dave van Loon Branche & Cijfers

Ook marktonderzoeker NielsenIQ heeft vandaag de marktaandelen van de Nederlandse supermarkten gepubliceerd. Opvallend is vooral dat volgens NielsenIQ het marktaandeel van Lidl is gedaald, terwijl collega-marktvorser IRI ‘hard discount’ tot grote winnaar van het afgelopen jaar uitroept. Ook over het marktaandeel van Albert Heijn verschillen de twee onderzoekers van mening. Volgens NielsenIQ is het marktaandeel van Albert Heijn gestegen tot 37%, terwijl IRI het op 36,5% houdt.

Volgens NielsenIQ hebben de supermarkten het jaar 2022 afgesloten met een omzet van € 46,3 miljard, wat neerkomt op een marktgroei van 3% oftewel € 1,35 miljard. Deze omzetgroei werd vooral gerealiseerd door prijsstijgingen als gevolg van onder meer een torenhoge inflatie, aangejaagd door sterk gestegen energieprijzen.

Ook in de cijfers van NielsenIQ heeft Jumbo het marktaandeel zien dalen, en wel met 0,2%. Maar Lidl levert voglens NielsenIQ zelfs 0,5 procentpunt marktaandeel in. Dat laatste is opmerkelijk, omdat Lidl juist in de huidige marktomstandigheden zou moeten profiteren. Ook is het aantal winkels bij Lidl niet gedaald.

Evenals IRI ziet NielsenIQ een trendbreuk als het gaat om de groei van het online marktaandeel binnen de omzet van supermarkten. De afgelopen jaren groeide het online aandeel fors, met name in de coronaperiode. In 2022 bleef het aandeel steken op 5,2% (in de cijfers van IRI was er nog sprake van lichte groei).

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.