Afbeelding

Jaarresultaat Plus: verlies van marktaandeel

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

Plus en Coop samen hebben een consumentenomzet van € 4,7 miljard gemeld over het jaar 2022. Het marktaandeel is volgens de coöperatie ‘ruim 10%’, en dat noemt de coöperatie zelf ‘stabiele cijfers’ ten opzichte van het jaar daarvóór. Plus meldt: ‘een goede prestatie in een jaar dat volop in het teken stond van de integratie van twee organisaties en waarin maar liefst tachtig Coop-winkels zijn omgebouwd naar Plus’. (Foto: reclame voor Plus over het resultaat van het zomer- en kerstrapportvan GfK, bij Plus Vandaag, de formulevariant die afgelopen jaar voor het eerst in het dorp Noorden het licht zag, fotobron: archief FoodPersonality.)

Financieel directeur Mayte Oosterveld meldt: “We zijn op 3 januari 2022 gestart als nieuwe coöperatie en hebben gedurende het jaar forse stappen gezet in het integreren van de twee bedrijven. De solide cijfers en de verkiezing tot beste supermarkt van Nederland reflecteren dat er daarnaast een onophoudelijke focus is om beide formules slagkrachtig in de markt te houden.”

Voor alle duidelijkheid: met ‘beste supermarkt van Nederland’ doelt Oosterveld op de uitverkiezing van Plus als de nummer één bij de landelijk opererende formules van het kerst- en zomerrapport van GfK. Dat was twee keer Plus. Maar niet Coop, die kwam een stuklager in de ranglijst naar voren en dat is niet vreemd bij een formule die uiteindelijk zal ophouden te bestaan.

Opmerkelijk ook is de mededeling over de online-omzet. Die is vergeleken met 2021 gedaald, van € 244 miljoen in dat jaar naar € 218 miljoen vorig jaar. Maar daar heeft Plus wel een aannemelijke verklaring voor: 2021 was veel meer een ‘coronajaar’ dan het afgelopen jaar. in 2020 en 2021 steeg de online-omzet in de sector bij vermoedelijk alle marktpartijen die aan online doen.

Pakken we het bericht van vorig jaar erbij: begin 2022 meldde Plus een zelfde consumentenomzet, € 4,7 miljard, over haar jaar 2021 voor de beide fusiebedrijven. En een marktaandeel van 10,5%. Zowel Vomar en Jumbo hebben in hun jaarberichten gemeld dat marktonderzoeker NielsenIQ een marktgroei over 2022 heeft waargenomen van 3%. Maar bij Plus en Coop is dat er niet bijgekomen, € 4,7 miljard in 2021 en ook € 4,7 miljard in 2022. Terwijl er juist enorme prijsstijgingen waren. Daarnaast, vorig jaar werd een marktaandeel vermeld van 10,5%, vandaag (donderdag 12 januari) is een marktaandeel vermeld van ‘ruim 10%’. Dus is het marktaandeel van het fusiebedrijf gedaald.

Op zichzelf is het niet zo vreemd dat een marktaandeel van een formule (of van twee formules) daalt in een fase waarin bedrijven aan het fuseren of integreren zijn, dat is in het verleden van de branche wel vaker voorgekomen. Meer cijfers over Plus in 2022 worden pas bekendgemaakt bij de algemene ledenvergadering, die op 28 maart plaatsvindt.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.