Afbeelding

NielsenIQ: Top-10 FMCG Groeimerken 2022

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Branche & Cijfers

NielsenIQ (NIQ) Nederland heeft de grootste 100 FMCG-merken van 2022 op een rijtje gezet en stelde op basis daarvan onderstaande lijst van Top 10 groei-merken samen. De totale omzet van NIQ’s Top 100 Merken groeide met + € 328 miljoen naar € 9,6 miljard. De top-10 grootste groeiers groeiden gezamelijk + € 225 miljoen, wat een bijdrage van bijna 70% aan de totale omzetgroei is. In procenten betekende dit een groei van +3.5% voor de Top-100 en een groei van +10.9% voor de Top-10.

Bovenaan de Top-10 hebben de nummer één en twee van vorig jaar positie gewisseld. In 2022 is Red Bull met een omzet groei van +€ 42 miljoen de grootste groeier. Daarmee laat het de nummer één van vorig jaar, Hertog Jan, dat € 32 miljoen in omzet groeide, achter zich. Beide merken groeiden ‘double digit’ in 2022 en kenmerken zich door consistente omzetgroei door de jaren heen.

Nummer drie op de lijst is Coca-Cola met een omzetgroei van + € 26 miljoen. Met Coca-Cola erbij is het interessant te zien dat de gehele top-3 de omzetgroei bereikt vanuit een positieve volume-ontwikkeling. De prijscomponent speelt (nagenoeg) geen rol in de omzetgroei, hetgeen opmerkelijk is in deze tijden van hoge inflatie.


In de NIQ Top-10-prijken ook de personal care merken Chanel en Dior. Beide merken groeiden meer dan 20% in omzet en deden dit hoofdzakelijk vanuit units en minder vanuit de prijscomponent. Één van de redenen voor de sterke groei in units zijn de coronamaatregelen gedurende 2021. Gedurende 2022 was de impact hiervan aanzienlijk minder, hetgeen positief uitpakte voor deze merken.

Voor twee merken (Lay’s & Ola) komt de groei volledig uit de prijscomponent, maar deze heeft geen (groot) effect op de volumecomponent. M.b.t. de omzetontwikkeling van Spa valt op dat zowel de unit- als de prijscomponent bijdragen aan de € 15 miljoen groei in 2022. Het was voor een groot deel Spa Reine dat deze groei realiseerde.

Het jaar 2023 zal voor de merken in NIQ’s Top-10 Groeimerken, net als alle andere merken, weer een jaar vol uitdagingen zijn. 2023 is bijvoorbeeld het jaar van statiegeld op blik en het eerste jaar dat (als het goed is) volledig gevrijwaard zal zijn van coronamaatregelen. Daarnaast neemt de inflatie op dit moment weliswaar licht af, maar is deze nog geenszins terug op het niveau van voor de oorlog in de Oekraïne.

De Top-10 Groeimerken 2022 wordt met uitdrukkelijke toestemming van NielsenIQ gepubliceerd.

Afbeelding

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.