Afbeelding

Aart van Haren (Vomar): 40 tot 50% winkeldiefstal door personeel

Door: Dave van Loon · leestijd 2 minuten Branche & Cijfers

Vomar-directeur Aart van Haren zegt in een artikel in Het Financieele Dagblad van deze week dat hij – ‘al sinds ik in de detailhandel werk’ – hoort dat 40 tot 50% van alle winkeldiefstallen door het eigen personeel wordt gepleegd. Met die 40 tot 50% bedoelt hij niet direct de diefstal in Vomar, maar winkeldiefstal in de gehele detailhandel. En, zegt hij, ‘het zit niet ver van de waarheid’. Echter, hij wijst ook op Vomar zelf: “Wij hebben tienduizend mensen op de loonlijst, om de een of andere reden zijn daar mensen bij die toch wat meenemen.”

Nu gaat dat artikel vooral over diefstal in de hele detailhandel en toename van winkeldiefstal door de hoge prijzen en de inflatie, maar er komen ook mensen uit de supermarktsector aan bod. Er is een vrouw die een supermarkt heeft en niet bij naam genoemd wil worden. Ze loopt veel vaker in haar supermarkt rond dan voorheen, vanwege die diefstal, en ze heeft meer camera’s opgehangen. “Ik word steeds argwanender, zo langzamerhand heb ik ook ogen in mijn achterhoofd.” Waarom zij anoniem wil blijven? Ze wil niet dat haar klanten er via dat artikel achter komen dat ze zo wantrouwend is. Het uitgangspunt is dat ze ‘gastvrij’ wil zijn en als klanten erachter zouden komen wat zij ‘in dat artikel’ zegt, zou dat haar gastvrijheidsimago ondermijnen.

Van Haren van Vomar meldt dat de formule zelfs niet verder heeft geïnvesteerd in zelfscan. “Wij waren er laat mee, maar we hebben alweer besloten er een rem op te zetten.” Want? Hij noemt bijvoorbeeld studenten en andere groepen die er een sport van maken om zoveel mogelijk niet af te rekenen. O, en dan deze: een klant koopt één onbeduidend en goedkoop artikel en rekent dat af met zelfscan. Maar, er is een tweede klant, met een volle winkelwagen. En die horen bij elkaar. En als klant 1 met die uitgeprinte kassabon met code het poortje opent, rijdt klant 2 die volle kar er ook doorheen… (Foto: ‘zelfscansituatie’ in een verbouwde Albert Heijn, hier ziet een personeelslid duidelijk wat de klant doet en is de klant er zich van bewust dat zij gezien wordt, dat is zogezegd ‘die ideale situatie’ om diefstal bij zelfscan te voorkomen, fotobron: Albert Heijn.)

Mathijs Faassen, eigenaar van een Spar City in Zwolle en in Leeuwarden, vertelt de journalist van dienst in dat artikel dat hij even later moet terugbellen omdat ‘net op dat moment’ iemand in een van die Sparren op winkeldiefstal is betrapt. Naderhand blijkt: de jas vol met twee sixpacks Desperado, vier stukken kaas en vochtige doekjes, ter waarde van € 38,-. Faassen: “Dat was de derde al vandaag.” In het stuk wordt nog gemeld dat er drie soorten winkeldieven zijn, althans, voor de gehele detailhandel.

Ten eerste met name jongeren die niet zozeer omwille van de buit stelen, maar veeleer omwille van de ‘de kick’. En die filmen hun eigen handelingen met hun telefoon, om dat op sociale media te laten zien.
Ten tweede dieven die eten en drinken stelen omwille van eigen gebruik, denk ook aan bijvoorbeeld alcoholische dranken. En in deze groep zitten ook dieven die zijn gaan stelen omdat de producten zo duur zijn geworden.
En ten derde bendes, die stelen om de gestolen waar zelf weer te verkopen. Zij maken gebruik van tassen waarin materiaal is gestopt waardoor detectiepoortjes niets kunnen signaleren. Of soms gebruiken ze geweld. En dan gaat het om duurdere artikelen, zoals merkkleding, elektronica en parfums. Bij deze groep moeten we ook denken aan bendes die een gesloten supermarkt binnengaan (door middel van vernielingen) om de tabaksartikelen of een groot deel daarvan te stelen.

Het blijkt ook dat winkeliers weinig actie ondernemen na een diefstal, omdat het in hun ogen zoveel rompslomp is en/of omdat de politie toch niet in actie komt omdat die zoveel andere zaken op te lossen heeft. Ene Arie van Os van ‘Service Organisatie Directe Aansprakelijkheid’ (afgekort: SODA), die winkeliers bijstaat in de afhandeling van winkeldiefstallen, meldt een jaarlijks aantal van 40.000 aangiften. Bij SODA zijn supermarkten, grootwinkelbedrijven en pompstations van oliebedrijven aangesloten. Volgens Van Os stijgt het aantal winkeldiefstallen niet alleen door de inflatie en de prijssstijgingen, maar ook omdat de detailhandel steeds meer moeite heeft om beveiligers en personeel in dienst te krijgen. “Personeel dat er nog wel is, is minder gemotiveerd. En als personeelsleden zich niet verbonden voelen met een winkel, wordt stelen makkelijker.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.