Afbeelding

IRI marktaandelen 2021: Albert Heijn grootste winnaar

· leestijd 1 minuut Marktaandeel

Ook IRI heeft vandaag de definitieve behaalde omzetten en marktaandelen 2021 van de Nederlandse supermarken bekend gemaakt. In 2021 profiteerden supermarkten, evenals voorgaand jaar, nog steeds van de horecasluiting vanwege de coronamaatregelen. De recordomzet van 2020, steeg in 2021 nog eens 2% verder door. Binnen deze stijgende markt wist Albert Heijn, vooral dankzij de groei van online en de overname van diverse Deen-winkels, het meeste aandeel te winnen. Voor 2022 verwacht IRI een stabilisatie in omzet en een daling in volume.

De omzet van de Nederlandse supermarkten lag in 2020 (inclusief de 53e week) op € 45.021 miljoen. De omzet van 2021 komt (op basis van 52 weken) op € 45.113 miljoen. Op basis van een ‘like-for-like’ vergelijking van 52 weken, is dat een stijging van 2%. De stijging van de thuisconsumptie in 2020 heeft zich in 2021 dus nog verder doorgezet, waarbij de online verkopen een belangrijke aanjager van de groei waren. Bijna 60% van de totale groei komt vanuit de online verkoopkanalen van de reguliere
supermarkten.

De marktaandelen zoals door IRI gepubliceerd, worden gemeten inclusief hard discount en inclusief de online verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Marktleider Albert Heijn heeft in 2021 haar marktaandeel het sterkst weten te verhogen. Het marktaandeel van AH stijgt met 0,7%, van 34,8% in 2020 naar 35,5% in 2021 (wat 0,4% lager is dan het marktaandeel dat NielsenIQ voor AH heeft gepubliceerd, red.). Uiteraard wordt deze groei ook deels veroorzaakt door de overname van de Deen-winkels, maar het grootste gedeelte van de groei is autonoom.


Jumbo weet in haar 100-jarig jubileum jaar ook verder marktaandeel te winnen. Het marktaandeel van Jumbo stijgt met 0,2% naar 21,6%. (voor Jumbo komt NielsenIQ met een marktaandeel dat 0,2% hoger ligt, red.)

De nummer drie in de markt, de combinatie Plus-Coop, behaalden in 2021 gezamenlijk een marktaandeel van 10,3%; een daling van 0,2% ten opzichte van vorig jaar. (NielsenIQ zet Plus-Coop op een marktaandeel van 10,4%, red.)

Het marktaandeel van alle Superunie-leden gezamenlijk daalt met 0,9%-punt naar 26,6% (NielsenIQ 26,4%, red.), wederom mede veroorzaakt door de verkoop van Deen, maar ook Jan Linders en Dirk, beide zonder online verkoopkanaal, verliezen marktaandeel.

Het marktaandeel van hard discount, de grote verliezer van vorig jaar door meer de opkomst van one-stop shopping vanwege corona, is weer iets hersteld en blijft stabiel dit jaar.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.