Afbeelding
Albert Heijn

Albert Heijn stelt ‘Beter voor Natuur & Boer’ open voor andere partijen

Door: Marieke Venbrux · leestijd 1 minuut Nieuws

Albert Heijn stelt haar Beter voor Natuur & Boer-programma open voor andere partijen. Het streven is een breed toegankelijk ‘Topkeurmerk’ van Milieu Centraal te worden, zo meldt het in een persbericht. Door de programma’s van een privaat bedrijfslogo naar een breed toegankelijk keurmerk te veranderen, wil Albert Heijn actief bijdragen aan een nieuw voedselsysteem in Nederland.

Albert Heijn startte in 2017 met Beter voor Natuur & Boer. De inhoud van deze programma’s is gezamenlijk met de boeren en telers ontwikkeld, specifiek per keten. In totaal zijn 1100 boeren en telers hierbij aangesloten en werkt Albert Heijn samen aan het verbeteren van dierenwelzijn, natuur en het verdienvermogen van de boer. Jaarlijks worden deze programma’s onafhankelijk gecontroleerd door certificerende instanties en getoetst op ambitie, betrouwbaarheid en transparantie door Milieu Centraal, aldus AH.
Marit van Egmond, ceo Albert Heijn, in het persbericht: “Samenwerking in een gesloten keten van land tot klant is essentieel om stappen te zetten op weg naar meer dierenwelzijn, een beter klimaat en een gezond verdienmodel voor boeren en telers. Deze manier van werken doen wij al jaren via Beter voor Natuur & Boer. Door deze programma’s nu open te stellen voor andere partijen dragen we actief bij aan een nieuw voedselsysteem, bouwen we aan een duurzamere toekomst en laten we samen de wereld beter achter.”

Kritiek

Het ‘Beter voor’-programma werd vorig jaar september nog kritisch onder de loep genomen door het tv-programma Keuringsdienst van Waarde. Het logo zou de verduurzaming eerder vertragen dan versnellen, Albert Heijn zou niet voor ‘het beste’ willen gaan. In een interview met FoodPersonaliy liet Marit van Egmond onlangs weten ‘verdrietig te zijn geworden’ van die uitzending. Deze was onzorgvuldig, er werd slechts een klein deel van het ‘Beter voor’-programma in beeld gebracht en de uitzending deed geen recht aan de intenties, het programma en de inspanningen van alle boeren, aldus Van Egmond.

Beter voor Natuur & Boer

Samen met 450 melkveehouders, 100 varkenshouders, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers in Nederland werkt Albert Heijn aan het verbeteren van dierenwelzijn, duurzaamheid en klimaat. Het verdienvermogen voor de boeren en telers is hierbij specifiek meegenomen. Met de boeren en telers maakt Albert Heijn in gezamenlijk overleg langlopende afspraken. De basis is een gezonde prijs voor elke boer en teler, in elk seizoen, aldus Albert Heijn. Extra investeringen van boeren in verduurzaming of verbetering van dierenwelzijn worden door Albert Heijn vergoed. Met veel van de boeren en telers werkt de supermarktketen al generaties lang samen. Zij leveren aardappelen, groente en fruit, zuivel, kaas, varkens- en kippenvlees en vleeswaren.
De Beter voor Natuur & Boer programma’s zijn gespecificeerd per keten, ofwel: er is een programma met melkveehouders, met pluimveehouders, met varkenshouders en groente- en fruittelers.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.