Afbeelding
ROB KEERIS

FoodTopAward voor Knorr Veggie Wraps

· leestijd 2 minuten Nieuws

Tijdens de uitreiking van de FoodAwards gisteravond op Kasteel Amerongen won Unilever met Knorr Veggie Wraps behalve een FoodAward, ook de FoodTopAward als waardering voor een belangrijk innovatiethema van Unilever: het stimuleren van het eten van meer groenten.

Unilever is er met Knorr Veggie Wraps in geslaagd consumenten op een toegankelijke manier te helpen meer groente (en dus plantaardig) te eten. Nu zijn groentewraps op zichzelf niet nieuw, maar de waardering van de jury geldt vooral voor de beweging die Unilever heeft ingezet om steeds meer groenten aan producten toe te voegen. Unilever heeft Knorr, als merk en afzender van maaltijdoplossingen, uitgebouwd tot een begrip in vrijwel ieder Nederlands huishouden en weet met Knorr Veggie Wraps daardoor een grote groep consumenten aan te zetten tot het eten van meer groente. Het product heeft zich ontwikkeld tot een van de plantaardige kartrekkers in de categorie, heeft een uitstekende rotatie en is marktverruimend, zo vonden de leden van de jury. Innoveren op een bestaand merk in (voor Unilever) nieuwe categorieën met producten die meer groenten bevatten is een thema waar we meer van gaan horen. En juist dat aspect verdient waardering van de FoodAward-jury.

De delegatie van Unilever – Jeroen Turner, Nicole van den Burgh, Daan Huijnen en Thomas van Duijn – kreeg de award overhandigd van jurylid Jort Scholten (Albert Heijn). Volgens Scholten was de lijst met genomineerde producten bij de FoodAwards dit jaar korter dan andere jaren, maar wel consequenter, met duurzaamheid en gezondheid als leidende thema’s, als het gaat om de winnende producten. “En dat laatste is goed, want juist dit soort introducties helpt ons als retailers ook om onszelf geloofwaardiger te maken in de strategie die we willen uitdragen. Zeker als een ‘grote reus’ als Unilever dit doet, Unilever heeft met Knorr Veggie Wraps de categorie echt verruimd.”

Scholten wilde van de Unilever-afgevaardigden nog wel even weten ‘hoe dat nu zo gaat in Rotterdam, als er een nieuw product wordt ontwikkeld en welke plek duurzaamheid daarbij dan inneemt.’

Jeroen Turner, sales director Albert Heijn bij Unilever: “Duurzaamheid komt in alles wat we doen terug, er wordt continu gekeken waar en hoe we impact kunnen maken.” Dat is misschien niet altijd even zichtbaar en Unilever krijgt daarvoor als grote speler wellicht ook niet altijd de erkenning – ‘je ligt als groot bedrijf nu eenmaal wat sneller onder vuur’ – maar des te mooier is het om in de vorm van zo’n award een bevestiging te krijgen, aldus Turner. “Het is fijn als je inspanningen gezien en beloond worden.”

Update, 27 mei 2023
Naar aanleiding van de uitreiking van de FoodTopAward aan Knorr Veggie Wraps is een discussie ontstaan over de vraag welke partij de oorspronkelijke bedenker van het product is geweest en daarvoor erkenning verdient. Hierop laat marketing manager Knorr Nicole van der Burgh weten: “No Fairytales heeft groentewraps als eerste geïntroduceerd. Daarmee waren zij enorm innovatief en hiervoor verdienen zij uiteraard alle waardering. In de uitleg van de jury kwam duidelijk en terecht naar voren dat wij deze prijs niet krijgen voor de mate van innovatie, maar vooral als aanmoediging om onze missie - Nederland helpen meer groente te eten - ook buiten onze traditionele categorieën voort te zetten. Die uitdaging nemen we graag aan.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.