V.l.n.r. Michel Engelbertink, Timo Hoogeboom, Nicole Freid en Joachim Niehoff.
V.l.n.r. Michel Engelbertink, Timo Hoogeboom, Nicole Freid en Joachim Niehoff. Rob Keeris

FoodAwards: Speciale juryprijzen voor Hak en Coca-Cola

Door: Dave van Loon · leestijd 2 minuten Nieuws

Behalve de awards voor de beste introducties van het afgelopen jaar werden tijdens de uitreiking van de FoodAwards, gisteren op kasteel Amerongen, tevens twee speciale juryprijzen - zogeheten FoodQualityAwards - uitgereikt, en wel aan Hak en aan Coca-Cola.

Jurylid Michel Engelbertink (Jumbo) sprak van prijzen voor ‘bold moves’ van de betrokken bedrijven. Hak vanwege (onder meer) het besluit om over te schakelen op biologische teelt van in Nederland geproduceerde groenten en peulvruchten, met 2027 als een soort deadline. De implicaties daarvan voor een bedrijf als Hak zijn enorm. Niet alleen moet het biologische areaal van contracttelers in korte tijd sterk worden vergroot, maar tevens zal de consumentenvraag naar biologische producten nog flink moeten worden aangejaagd.

Op de vraag van Engelbertink hoe Hak dit denkt te gaan doen reageerde ceo Timo Hoogeboom van Hak in eerste instantie door te zeggen “Ik had gehoopt dat je die vraag niet zou stellen”. Om vervolgens uit te leggen dat ze dat bij Hak ook nog niet precies weten. “Biologisch is duurder dan groenten en peulvruchten uit gangbare teelt. Zeker op dit moment is dat een probleem. We moeten dus uit die hoek zien te komen.”

Daar komt bij dat de Nederlandse consument, zeker in vergelijking met de ons omringende landen, nog niet zo warm loopt voor ‘bio’. Hoogeboom: “We hebben er in Nederland 30 jaar over gedaan om naar een marktaandeel van 5% te komen en nu moeten we volgens de doelstellingen van de overheid binnen zeven jaar naar een marktaandeel van 15%. Dat kan dus alleen op een disruptieve manier. En dat is wat ons voor ogen staat. Zijn directiecollega Nicole Freid sprak in dat verband van ‘Haktivisten’.


V.l.n.r. Thomas Douqué, Thijs de Vos en Erik Rietveld. (Foto: Rob Keeris)

Een tweede FoodQualityAward werd door Thomas Douqué uitgereikt aan Coca-Cola. Op het gebied van het verduurzamen van verpakkingen heeft Coca-Cola de afgelopen jaren de lat voor zichzelf namelijk steeds opnieuw hoger gelegd. Zo zijn inmiddels alle plastic flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic, introduceerde de frisdrankproducent in 2020 de KeelClip, waarmee de plastic verpakking om blikjes werd vervangen door een simpele kartonnen verpakking, stopten op initiatief van Coca-Cola Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola en Vrumona (!) vorig jaar met de plastic handgrepen aan alle multi-verpakkingen en werden afgelopen najaar alle plastic doppen aan de flessen gehecht om zwerfafval te voorkomen.

Douqué vertelde daarbij dat Coca-Cola doorgaans zeer voorzichtig opereert (mede op basis van eerdere ervaringen) maar dat het op dit gebied toch zeker vooruitstrevend genoemd mag worden. “En ja, die dopjes die vast aan de fles blijven zitten zijn voor veel consumenten eigenlijk vooral irritant. En toch doen jullie dit als eerste. Waarom?” Erik Rietveld (associate director Customer Activation): “We doen het omdat we het belangrijk vinden. We hebben al jaren een ambitieuze duurzaamheidsagenda naast onze focus op innovatie en groei.”

Volgens Rietveld doet Coca-Cola veel achter de schermen maar zal het de komende tijd meer naar buiten treden met duurzaamheidsinitiatieven, juist ook om andere marktpartijen mee te krijgen (zoals in het geval van de plastic handgrepen van multi-verpakkingen). Rietveld: “Een competitief voordeel op het gebied van duurzaamheid, daar heb je niks aan. Iedereen moet meedoen.” Door de omvang van Coca-Cola hebben duurzaamheidsinitiatieven ook een grote impact en worden ze niet zelden al snel de norm in de hele frisdrankcategorie.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.