Albert Heijn-dc in Pijnacker.
Albert Heijn-dc in Pijnacker. Foto: Albert Heijn

FNV/CNV: Werkdruk dc’s Albert Heijn ziekmakend hoog

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

De werkdruk in de distributiecentra van Albert Heijn is zo hoog dat veel mensen er ziek van worden. Dat blijkt uit onderzoek van de FNV en het CNV onder honderden medewerkers. Vooral de Poolse uitzendkrachten hebben last van een ongezond hoge werkdruk. De gevolgen volgens FNV en CNV zijn niet mis: stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren. Ook heeft maar liefst 39% van de respondenten zich dit jaar ziek gemeld.

Shefania Sewbaks, bestuurder FNV Handel: “Wij schrikken hier erg van. We wisten dat de werkdruk hoog was, maar zo hoog… Het is vijf voor twaalf dus er moet nu echt iets gebeuren. Daarom gaan wij deze week nog om tafel met Albert Heijn en uitzendbureaus Otto Workforce en Tempo Team. Zij moeten maatregelen nemen, en snel ook.”

Waar honderden werknemers van de dc’s begin dit jaar een goede loonsverhoging wisten af te dwingen met dagenlange stakingen is hun werkdruk nog altijd gigantisch, ook in vergelijking met andere bedrijven in Nederland waar de bonden dit hebben onderzocht.

Meer dan driekwart (77%) van de werknemers geeft aan last te hebben van een ongezond hoge werkdruk. Dit geldt helemaal voor uitzendkrachten (87%). Negen van de tien invullers van de enquête ervaren negatieve gevolgen van de werkdruk, zoals stress, lichamelijke klachten en minder goed functioneren. Bij 82% zijn deze klachten er minimaal iedere maand. Door de hoge werkdruk heeft 39% zich dit jaar ziek gemeld.

Roel van Riezen van CNV Vakmensen: “Een belangrijke oorzaak van de hoge werkdruk is dat de medewerkers worden opgejaagd. Ze moeten hun werkzaamheden binnen bepaalde tijd af hebben en voelen zich daardoor enorm onder druk gezet. Mensen hebben hun grenzen, zeker hier gezien het zware werk dat ze doen.”

Opvallend: de helft van de respondenten voelt zich niet gesteund door de leidinggevende. Ook hier zijn het vooral de uitzendkrachten die dit aangeven (59%), waaronder veel Poolse arbeidsmigranten die werken als orderpicker.

Sewbaks: “Daarom is het zo belangrijk dat iedereen in de dc’s een vast contract krijgt. Flexcontracten zorgen bij medewerkers voor een onzekere toekomst, want ze kunnen voor niks weggestuurd worden. Zo horen wij van uitzendkrachten dat als zij hun norm niet halen ze geen contractverlenging krijgen of worden overgeplaatst naar een ander bedrijf.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.