Opening van weer een nieuwe Jumbo online hub in Emmen
Opening van weer een nieuwe Jumbo online hub in Emmen Jeroen van Eijndhoven

Jumbo: meer winkels, meer e-commerce

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Nieuws

Jumbo Food Groep maakt vandaag tegenvallende resultaten bekend. De omzet van de Jumbo-supermarkten wist de marktgroei niet bij te houden, terwijl het aantal winkels - zowel in Nederland als in België - verder groeide naar een totaal van 725. Tegelijkertijd groeiden ook de online supermarktactiviteiten. Die zijn inmiddels goed voor circa 7% van de totale omzet van Jumbo.

Het totale winkelbestand van Jumbo is eind 2023 uitgekomen op 725, een stijging van 13 winkels ten opzichte van de 712 winkels eind 2022. Tot de nieuwe winkels behoren onder meer tien voormalige Jan Linders-supermarkten in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland. Verder zijn volgens Jumbo tientallen winkels gemoderniseerd waarbij ook verschillende duurzaamheidsmaatregelen zijn toegepast. In België opende Jumbo zeven nieuwe winkels, waarmee de teller daar is uitgekomen op een totaal van 33.

Voor 2024 staan voor België acht nieuwe locaties op de planning, waaronder een Jumbo Foodmarkt in Gent. Jumbo is tevreden over de omzetontwikkeling en de ontvangst van de formule door klanten in België. Jumbo zegt daarom vast te houden aan zijn strategie om duurzame groei te realiseren, met eind 2025 zo’n vijftig vestigingen in België. Ter illustratie: concurrent Albert Heijn had het afgelopen jaar zo’n 75 vestigingen in Vlaanderen.

De online supermarktactiviteiten van Jumbo zijn in 2023 met 8% gegroeid tot € 722 miljoen en zijn inmiddels goed voor circa 7% van de totale omzet. De investeringen in online blijven naar eigen zeggen wel relatief hoog, waardoor het moeilijk blijft om het online verkoopkanaal winstgevend te maken. Wel ziet Jumbo een stijgende lijn in de hoeveelheid klanten die zowel in de winkel als digitaal hun boodschappen doen. Juist in die omnichannelcombinatie zit volgens Jumbo potentiële winstgroei, aangezien dit type klant als loyaal geldt en meer uitgeeft aan de boodschappen bij Jumbo. Dat geldt ook voor het groeiend aantal abonnees van Jumbo Bezorgeloos, een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging dat inmiddels in heel Nederland beschikbaar is.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.