Afbeelding

Krimpflatie: Heeft Foodwatch een punt?

· leestijd 1 minuut Opinie

Foodwatch wil dat prijsverhogingen duidelijk gecommuniceerd worden voortaan. Dus niet alleen ‘in prijs verlaagd’ overal in de supermarkt, maar ook ‘in prijs verhoogd’. En dus eigenlijk ook: ‘beste klant, dit pak was eerst 500 gram voor € 2,50, en nu is het 375 gram voor € 2,45’. Er is zeker iets voor te zeggen, nee, veel. Want prijscommunicatie is in de supermarktsector gewoonweg elke week de prijsverlagingen in de folder en de kortingssignalen in de schappen en koelingen, maar andersom niet. Net zoals je in supermarkten als klant wél kunt zien dat een product nieuw is, terwijl je lang niet altijd geïnformeerd wordt wanneer een product uit het assortiment is. (Nou, o.a. Albert Heijn meldt zoiets wel degelijk, maar het is geen alledaags praktijk in de hele sector.) (foto: AH biologische pesto en de veranderingen prijs en hoeveelheid volgens Foowatch, fotobron: Foodwatch.)

Van de andere kant, ‘waar beginnen we aan’, als dat het nieuwe uitgangspunt zou worden? In het extreemste geval zou je dan als Albert Heijn op het schap moeten vermelden ‘dit artikel was vorige week in de Bonus-actie, twee voor de prijs van één, maar nu is het weer één voor de prijs van één’? En moeten fabrikanten dan al hun inhoudsveranderingen bekendmaken? Dat zou niet minder zijn dan een ware operationele revolutie. Nou ja, het houdt niet meteen in dat supermarkten meteen tientallen prijscommuniceerders in dienst moet nemen, want prijscommunicatie kan ook via technologische hulpmiddelen. Maar dan nog.

Maar wat moet zo’n uitgangspunt niet inhouden in andere sectoren? De prijs van vakanties op boekingssites, de prijs van kleding op online-modeverkopers, de prijs van drogisterij-artikelen bij een enorme ‘high-low-formule’ als Kruidvat?

Ondergetekende kocht enkele weken geleden bij Zalando een vest, voor € 140,-. Het was oorspronkelijk € 300,-. Kort na de aankoop keek ondergetekende op de site, na de uitverkoopperiode: € 279,-. Nou, dan ben je best blij met je vest… Maar is het reëel, of het allemaal prijzenpoespas? En zouden vakantie-aanbieders zoiets als wat Foodwatch aankaart, ook doen? ‘Tien dagen zon en zee in Turkije, voor xxx’ en dat wordt dan op een gegeven moment ‘zeven dagen zon en zee in Turkije, voor hetzelfde xxx’? Het zou de consument wel veel verduidelijken.

En hoe zou dat dan moeten? Zoals sites met informatie over aandelen. Het aandeel Ahold Delhaize is exact te volgen, van nu tot jaren geleden. Zo zou dat dan ook met de prijs van een artikel kunnen. Handig? Nee. Maar ergens ook wel.

En daarbij moeten we bedenken. Foodwatch heeft wel vaker opvattingen gehuldigd die ver van de dagelijkse praktijk van de sector af stonden. Aanvankelijk vooral over de vraag ‘wat suggereert het product en wat zit er echt in?’. En op dat vlak is er toch wel veel veranderd, vergeleken met jaren geleden. Hadden we bij AH niet meteen een directeur ‘productintegriteit’? We bedoelen maar.

En stel dat er ooit een wet komt die gebiedt dat elke partij in het bedrijfsleven tegenover elke potentiële klant duidelijk moet maken hoe de prijzen en de producten door de tijd heen zijn veranderd tot nu toe. Wat? Natúúrlijk lijkt dat onzinnig.
Maar reis even terug in de tijd, naar 1945; klamp een paar Amerikaanse G.I.’s in een Jeep aan, die net in een Brabants of Limburgs stadje aan een overwinningstochtje deelnemen, en zeg hun: ‘Hi guys, over zeventig jaar is sigarettenreclame verboden’. En ze zullen je stomverbaasd aankijken.

Gé Lommen

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.