Afbeelding

‘De Wereld in het Kleijn’, Vlaamse soap van Albert Heijn

· leestijd 1 minuut Opinie

Sinds vorige week kan iedereen die daar behoefte aan heeft, een soort ‘soapserie’ bekijken van Albert Heijn in België. Het is een soapserie van zes afleveringen, waarbij filiaalmanager Lina en haar medewerkers centraal staan.

Het is een mix van stomme situaties, gekke opmerkingen, allemaal komisch bedoeld en voor degene die niet van ouderwetse soapseries houdt, ja, inderdaad, er zitten lachbandjes in het geluid van deze ‘Albert Heijn-sitcom’, maar de oubolligheid van soaps en sitcoms (alsof je twintig jaar terug in de tijd naar Comedy Central zit te kijken), dat moet juist de bedoeling van de makers zijn geweest. En die makers maakten het in opdracht van Albert Heijn België, dus zal het zo zijn dat AH België bewust die oubolligheid heeft gewenst.

Een medewerker kan niet bij het artikel op het bovenste schap terwijl naast hem een bejaarde op een krukje zit dat hij best zou kunnen gebruiken. De man van de broodafdeling wil per se dat de verspakketten bij zijn broodafdeling komen te staan. Een alternatieve jongeman blijkt een rapper te zijn die het goed doet als ‘winkelomroeper’ en zo voort.De bedoeling? Dat de kijker in die zes afleveringen het idee krijgt van, bijvoorbeeld: goedkope prijzen, een verrassend assortiment… en als hoofdboodschap ‘dat die mensen van AH heel wat doen om’? Om ‘samen beter eten bereikbaar te maken voor iedereen’. Maar dat is niet onze uitleg, die is van AH België.

In een persbericht van AH België spreekt ‘hoofd marketing’ Els Lagrou over: ‘een ‘feijne’ mix (…) van verrassing, emotie, herkenbaarheid, straffe propositis, humor en zelfrelativering’. Inderdaad, die laatste twee elementen zorgen ervoor dat het geen platte AH-reclame wordt, zeggen wij erbij. En ja, ‘Heijn’, ‘Kleijn’ en Lagrou’s ‘feijn’: Vlamingen zullen die spelling met e en lange ij wellicht heel gek vinden en AH speelt daar volop mee in Vlaanderen.

Dan toch nog even deze sprong opzij. Het is ook ergens raar. Raar, dat AH België nu hiermee komt, terwijl zusterformule Delhaize sinds deze week in de kijker staat met stakingen en kwade, teleurgestelde Delhaize-werknemers, die kwaad zijn over het besluit dat alle filialen verzelfstandigd worden door een verkoop aan franchisers. Alsof Albert Heijn België niets, maar dan ook niets, met Delhaize te maken heeft. Terwijl elke Belg die zich daar een keer eventjes in heeft verdiept, wel beter weet. Niet qua winkel, maar qua ‘waar hoort het bij?’. Dan kan soaphumor ook een beetje als galgenhumor opgevat worden.

Gé Lommen

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.