Afbeelding
Henk van der Giesen

Marcel Oosterwijk (Lidl) geridderd

Door: Dave van Loon · leestijd 1 minuut Personality's

Algemeen directeur van Lidl Nederland, Marcel Oosterwijk, is tijdens de lintjesregen van dit jaar benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Deze Koninklijke onderscheiding ontving Oosterwijk voor zijn inzet en visie op het gebied van duurzaam ondernemen binnen de Nederlands samenleving.

In de Grote Kerk van Naarden heeft Marcel Oosterwijk afgelopen woensdag de bijbehorende versierselen opgespeld gekregen. Deze Koninklijke onderscheiding is aan Oosterwijk toegekend door zijn vooruitstrevende visie op het gebied van duurzaamheid en een gezonde leefstijl. Hiermee heeft hij zich de afgelopen jaren onder andere sterk ingezet om de beweging ‘Op weg naar een rookvrije generatie’ verder te brengen en verkoopt Lidl sinds oktober 2021 geen tabak en sigaretten meer. Op die stap kwam destijds wel de nodige kritiek, aangezien Lidl relatief weinig tabak verkocht.

“Wij feliciteren Marcel van harte met deze bijzondere onderscheiding als bekroning op zijn werk en zijn er trots op dat zijn inspirerende visie en leiderschap Lidl in Nederland zo ver heeft gebracht”, aldus Sophie Geerts-Jaspers, personeelsdirecteur van Lidl Nederland. In 2015 werd Oosterwijk al eens door de sector in zonnetje gezet met zijn uitverkiezing tot Foodmanager van het Jaar. Ook toen was er al waardering voor maatschappelijke rol die Lidl onder leiding van Oosterwijk op zich nam.

In het persbericht naar aanleiding van het lintje voor Oosterwijk komen ook partners van Lidl op het gebied van duurzaamheid aan het woord:
Maurits Groen, consultant op het gebied van duurzaamheid en medeoprichter van Kipster: “Marcel Oosterwijk, en daarmee ook Lidl, is een absolute voorloper omtrent het gasloos maken van alle filialen, het energieneutraal maken van filialen en distributiecentra en het toepassen van zonnepanelen op alle geschikte daken.”

Ook Ruud Zanders, oprichter van Kipster, sluit zich hierbij aan: “Wat ons betreft is Marcel de stille, drijvende kracht achter de verduurzaming die bij Lidl Nederland de laatste jaren heeft plaatsgevonden. Marcel kijkt om zich heen, denkt na over wat er nodig is, overlegt met mensen binnen en buiten zijn organisatie, neemt een beslissing en zet deze vol overgave door.”

Tot slot Robert van de Graaf, verslavingsarts en één van de initiatiefnemers achter de Rookvrije Generatie: “Marcel heeft de afgelopen jaren zeer buitengewone inspanningen verricht om het roken van tabak terug te dringen. Hiermee heeft hij wereldwijd visie en leiderschap getoond. Wij feliciteren Marcel van harte met deze bijzondere onderscheiding als bekroning op zijn werk.”

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.