Nix & Nix groeit door naar vier filialen

0
Leestijd: 2 minuten

Nix & Nix is de eerste – en voor zover we weten enige – alcoholvrije slijterij in Nederland, een initiatief van Wim Boekema. Die begon daar afgelopen zomer mee, in Haarlem (foto: Wim Boekema in zijn eerste Nix & Nix, geïnterviewd in FoodPersonality van afgelopen juli-augustus). Nix & Nix groeit tussen nu en eind dit jaar ineens door van één naar vier filialen. Drie filialen zullen in november en december opengaan. “Zodat we open zijn tijdens de feestdagen en ‘Dry January’”, aldus Boekema in een persbericht. Het gaat om winkels in de winkelcentra City Plaza in Nieuwegein, Middenwaard in Heerhugowaard en Winkelhof in Leiderdorp.

Je zou bijna zeggen: goh, behalve flitsbezorgers en techbedrijven krijgen ook gewoon winkels financiële steun van internationale investeerders, maar hier is iets anders aan de hand. Boekema gaat gebruik maken van een bijzondere dienst van vastgoedbedrijf Wereldhave: ‘UpNext’. Upnext is voor Wereldhave kennelijk een manier om de winkelleegstand tegen te gaan. Het kan een vastgoedonderneming iets kosten, maar daar staat dan tegenover dat er een huurder bij komt en dat ook andere huurders van een winkelcentrum of winkelstraat dat ongetwijfeld zullen toejuichen omdat het winkelaanbod daarmee diverser en ruimer wordt, en het gaat leegstand tegen.

Wat houdt Upnext voor Boekema dan in, vragen we hem. Het antwoord: een tijdelijk huurcontract. Lopen de winkels goed of goed genoeg, dan blijven ze open. Vallen klantenaanloop en omzet tegen, dan kan Boekema een of meer van zijn nieuwe slijterijwinkels gewoon sluiten, zonder dat hij aan een huurcontract van jaren vastzit. Met andere woorden, Wereldhave neemt het risico dat deze nieuwe klant geen blijvende klant is.

Volgens Boekema is gekozen voor winkelcentra waar jaarlijks veel consumenten naartoe gaan (winkelen, boodschappen doen), maar deze winkelcentra trekken ook mensen die op zoek zijn naar nieuw aanbod, nieuwe winkels. Boekema meldt er meteen ook dit bij: hij moet op zoek naar personeel. En in de detailhandel en de horeca is dat sinds augustus duidelijk: iedereen staat bij wijze van spreken te schreeuwen om nieuwe medewerkers.

Boekema wijst erop dat de alcoholvrij-trend groeiend en bestendig is. Steeds meer consumenten – of steeds vaker – willen hun alcoholconsumptie verminderen, maar willen toch nog graag een glaasje bier, wijn en gedistilleerd. En de formule Nix & Nix is een specialist in zulke alcoholvrije dranken, voor consumenten die niet of nauwelijks willen inleveren qua smaak en kwaliteit.