Nogmaals: het marktaandeel van fusiebedrijf Plus

0
Leestijd: 2 minuten

Vorige week meldden we al ‘voorzichtigjes’ dat het marktaandeel van Plus was gedaald. We beweerden dat op basis van de volgende informatie: vorige week maakte Plus bekend dat de consumentenomzet over het jaar 2022 € 4,7 miljard is. En in het persbericht meldde Plus een marktaandeel van ‘ruim 10%’. We haalden hetzelfde persbericht van een jaar eerder erbij, dus over de omzet en het marktaandeel van een jaar eerder, 2021. Toen meldde Plus een zelfde consumentenomzet, € 4,7 miljard. En een marktaandeel van 10,5%. Daarnaast: Vomar en Jumbo hadden toen al gemeld dat de marktgroei van de sector over het jaar 2022 3% is. En in dat geval moet Plus marktaandeel verloren zijn, immers, een gelijkblijvende omzet bij een branchemarktgroei van 3%, dan ben je wat marktaandeel kwijt geraakt. (Foto: Plus Vandaag in Noorden, de pilotwinkel van deze formulevariant, bron: archief FoodPersonality.)

Inmiddels hebben marktonderzoeksbureaus IRI en NielsenIQ – beide op dezelfde dag – hun informatie over marktaandelen vrijgegeven.
– Coop bij IRI: Coop ging van 3,8% in 2021 naar 3,2% in 2022.
– Coop bij NielsenIQ: Coop ging ook volgens die marktonderzoeker van 3,8% in 2021 naar 3,2% in 2022.
En:
– Plus bij IRI: Plus steeg van 6,5% in 2021 naar 6,7% in 2022.
– Plus bij NielsenIQ: Plus steeg van 6,5% in 2021 naar 6,8% in 2022.
Het gezamenlijke marktaandeel van ‘fusiebedrijf Plus/Coop’ is dan:
– 2021: bij IRI en bij Nielsen 10,3%.
– 2022: bij IRI 9,9%, bij NielsenIQ 10,0%.

Met andere woorden, in 2021 had het fusiebedrijf nog 10,3% marktaandeel, maar vorig jaar zakte dit, volgens IRI naar 9,9% en volgens NielsenIQ naar 10,0%. En het strookt ook niet helemaal met de bewering van Plus van vorige week, namelijk dat het marktaandeel ‘ruim 10%’ is. Maar goed, dat kunnen afrondingsverschillen zijn.

En wat wij dan zelf nooit begrijpen: hoe kan het dat Plus over 2021 een marktaandeel claimde van 10,5%, terwijl nu over 2021 zowel door IRI als door NielsenIQ een marktaandeel over dat jaar van 10,3% wordt gemeld? Maar goed, laat dat dan maar de hogere marktaandeelwiskunde zijn.

Is het erg dat het marktaandeel van fusiebedrijf Plus/Coop zakt? Daar zeiden we vorige week van: komt wel vaker voor. Wat? Dat bedrijven in een fusie- en integratieproces marktaandeel kwijt raken.