Nudging: Meer groente bij Dirk, minder plastic bij AH

0

U kent de term ‘nudging’ vast wel, inmiddels. Nudging betekent letterlijk een duwtje in de rug geven, een gedragsverandering teweegbrengen. Belangrijk is dat het duwtje niet dwingend is. Dirk heeft samen met het GroentenFruit Huis en de Vrije Universiteit van Amsterdam een nudging-experiment gehouden om klanten meer groenten te laten kopen.

Foto’s van groenten op de grond bij de ingang. Op de bodem van de winkelkarren en uiteraard heel groot boven het schap. Overal met wervende teksten, zoals ’plek voor uw groente en fruit’ op de bodem van het winkelkarretje. Het leukste vond ik de groentesuggesties op schapkaartjes van producten waar je het helemaal niet verwacht, zoals bij vis uit blik. De hele actie oogt fris en gezond, maar ook wel wat streng. Maar vooral het element ‘lekker’ ontbreekt.

Ik werd er niet door verleid door deze vorm van nudging. En ik denk dat groenten ‘lekker’ juist zo nodig hebben. Dat groenten er ook heel erg lekker uit kunnen zien in een schap, was duidelijk te zien bij Albert Heijn in Hoofddorp waar een experiment loopt met een ‘naakte groente-afdeling’. Dat wil zeggen dat alle niet voorbewerkte groenten en fruit zonder verpakking in het schap liggen en dat zelfs de maaltijdpakketten geen plastic sleeve hebben. De combinatie van al die kleuren en die vormen van al de ‘naakte’ producten maken ze zo lekker, dat je alles wel wilt kopen. En daar was ik zeker niet de enige in toen ik de afdeling een klein half uurtje observeerde.

Dat dit experiment groenten extra aantrekkelijk maakt, is mooi meegenomen. De hoofdreden is echter om te kijken of de klant echt al bereid is om groenten en fruit ‘plasticvrij’ te kopen. Of de klanten al weer bereid zijn om zelf zakjes te vullen. Een mooi praktijkexperiment dat ook veel inzicht geeft in de uitdagingen voor de supermarkt. Zowel in het op orde houden van het schap, als de aanvoer naar de winkel en de handelingen op het dc. In dit geval geeft de praktijk veel meer inzicht dan welk (consumenten)onderzoek dan ook. Ik ben in ieder geval groot fan, alleen al omdat ik dan precies de hoeveelheid kan kopen die ik nodig heb.

In deze afdeling zit ook een heel interessante, maar misschien wel niet bedoelde nudging, dat duwtje in de goede richting. Zo liggen er geen reguliere plastic zakjes bij de afdeling om je losse producten in te pakken, maar herbruikbare groentezakjes. En die zakjes, die op heel veel strategische plekken in het schap liggen, moet je kopen! Albert Heijn legt ook duidelijk uit dat het een proef is en legt het allemaal tot in de puntjes uit.

Die zakjes zijn niet duur, maar omdat je er zelf in investeert, krijgen ze waarde en worden ze ook echt gebruikt – dus juist omdat het een aankoop is, ga je ze ook echt hergebruiken. En ik zag dat klanten hier meteen in meegingen. Alsof ze erop hebben zitten wachten om ‘eindelijk’ iets anders te kunnen kiezen dan al die extra verpakking. Voor wie geen zakjes wil kopen, zijn er papieren zakken. Maar die moet je wel even zoeken…

Anneke Ammerlaan