‘Omvolking? Jazeker. In jullie Nederlandse keuken’

0
Leestijd: 2 minuten

De laatste weken is er in de media het nodige te doen over de ‘omvolkingstheorie’, de theorie die bij extreem rechts weerklank vindt (met name aanhangers van onder meer PVV en FVD) en die inhoudt dat ‘de elite’ bezig zou zijn met het veranderen van het volk in westerse landen, ten koste van de oorspronkelijke ‘witte’ bewoners, ten gunste van ‘gekleurde’ of ‘getinte’ bewoners. (Waarom ‘de elite’ daar trouwens baat bij zou hebben, is ons nog nooit uitgelegd, maar dat is maar even een zijtak.)

De aanleiding is vooral een uitzending van de nieuweling binnen het publieke bestel van omroepen, namelijk Ongehoord Nederland, dat onlangs de Vlaamse voormalige ‘Vlaams Blok’-voorman Filip Dewinter breeduit dat soort denkbeelden liet verwoorden. Bijvoorbeeld? De komst van ‘Eurabia’. Samensmelting van Europa en de Arabische wereld.

Heeft dat ook maar íets met de supermarkt te maken? Nee.
Tenzij: iemand een verband legt.

Afgelopen dinsdag in NRC beschrijft columniste Karin Amatmoekrim dat de ‘witte Nederlander’ weliswaar angst kan hebben voor ‘omvolking’, maar: dat diezelfde Nederlander maar wát graag eten eet uit die ‘uitheemse keukens’, of het nu Syrië is of Suriname of Saigon. Amatmoekrin, schrijfster van enkele romans en columniste van NRC, zegt: de witte Nederlander kan in zijn of haar hoofd de cultuur en de invloed van ‘verre volkeren’ verafschuwen en willen bestrijden, maar in de supermarkt doet hij of zij het tegengestelde. Daar kiest hij of zij steeds meer of vaker verspakketten. Met? ‘Hindoestaanse roti’. “Verse pepers, couscous, gember en laos zijn allang geen exotische producten meer en in menig buurtsuper wordt een keur aan sushi verkocht. (…) Ik wil zeggen: misschien hebben wij bruine barbaren geen bijbel (of Koran) nodig om onze weg naar dominantie te verantwoorden. Nee, wij verleiden de Europeaan met onze heerlijke kruiden, onze mooie huis, onze donkere ogen.”

Een bijzondere waarneming: een supermarkt als Albert Heijn – die daarin vooroploopt – zou dus door de nadruk op nieuwe producten uit nog wat onbekende keukens (mediterraan, Surinaams, Libanees, Marokkaans etc.) impliciet de wegbereider zijn van meer integratie (ons voorbeeld in de foto: het verspakket ‘Thaise pad thai’, verspakketvariant van Albert Heijn, bron: Albert Heijn). En als je dan het tegengestelde daarvan zou zoeken: een regionale formule of een discountformule, met minder van dat aanbod, zou dan wellicht meer iemand aanspreken die niets van die buitenlandse invloed zou moeten hebben? Zeg, Motivaction, zoek dit eens uit als je tijd hebt… Boni als ‘wit bastion’, en AH als inclusieve formule? (De voorbeelden, daar is vast wat op aan te merken.)