Omzet Plus-Coop 2021 ongeveer gelijk gebleven
Omzet Plus-Coop 2021 ongeveer gelijk gebleven Shelflife

Omzet Plus-Coop 2021 ongeveer gelijk gebleven

· leestijd 1 minuut Algemeen

Het nieuwe fusiebedrijf Plus meldde deze week dat de consumentenomzet van Plus en Coop over het jaar 2021 € 4,7 miljard bedraagt. De omzet van Plus en Coop over het jaar 2020 was ook € 4,7 miljard. Toch is er theoretisch sprake van een stijging, omdat 2020 53 weken omvatte en 2021 52 weken. Plus spreekt van een omzetstijging van 0,7%.

Het marktaandeel van het fusiebedrijf kwam uit op 10,5%. ‘Plus-Coop’ maakte ook bekend hoe groot het e-commerce-aandeel binnen die consumentenomzet is: 5,2%. En in 2020 was dat 4,4%.

In het persbericht laat financieel directeur Fred Bosch optekenen dat de omzetcijfers ‘het vertrouwen reflecteren dat klanten in ons hebben tijdens een jaar waarin er extra behoefte is aan een fijn en veilig winkelklimaat’. Hij spreekt verder van een ‘sterke uitgangspositie’ voor het bedrijf door de krachtenbundeling van Plus en Coop, zowel qua winkels als online.

Verder wijst het bedrijf erop dat de online-positie ‘stevig is gegroeid’. “Mede door de coronapandemie zijn er steeds meer klanten die kiezen voor het thuisbezorgen van de boodschappen. Zowel Plus- als Coop-ondernemers hebben zich maximaal ingespannen om aan deze vraag te kunnen voldoen.”

Begin dit jaar meldde concurrent Jumbo in een persbericht over de omzet dat de markt in 2021 volgens marktonderzoeksbureau NielsenIQ met 1,7% gestegen was, en dat Jumbo zelf een omzetgroei van 4% had gerealiseerd. Het fusiebedrijf ‘Plus-Coop’ is in dat opzicht achtergebleven, met een omzetgroei van 0,7%.

Ook Jan Linders meldde al iets soortgelijks: een gelijkgebleven omzet over 2021, eerder deze week. Jan Linders meldde dat het de hoge omzet over 2020 had weten vast te houden in 2021. Die consumentenomzet over 2021 is € 512 miljoen. Kijken we naar het omzetbericht van Jan Linders van een jaar geleden, dan blijkt Jan Linders een omzet over 2020 van € 524 miljoen te hebben gemeld, € 12 miljoen meer. Maar ook hier geldt: 2020 omvatte 53 weken en 2021 52.

Jan Linders meldde daarbij ook factoren die de omzetgroei in de weg zaten. De coronapandemie (horecasluiting, lockdowns etc.) zorgde ook in 2021 weliswaar weer voor omzetgroei, maar Jan Linders wees ook op ‘de nieuwe maatregelen uit het Nationaal Preventie-akkoord’ en de wateroverlast in Limburg; die bogen de omzetgroei om in een omzetstabilisatie.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.