Omzet Sligro Food Group stijgt 10%

0

Sligro Food Group (SFG) heeft het afgelopen jaar een omzet geboekt van €2.346 miljoen, een stijging van 9,6% procent ten opzichte van 2017. 2018 was voor Sligro echter vooral het jaar waarin het afscheid nam van de supermarktactiviteiten. De verkoop van Emté – aan het consortium Jumbo/Coop – leverde SFG € 410 miljoen op.

Traditiegetrouw komt SFG als eerste met de omzetcijfers naar buiten, zo ook dit jaar. De volledige jaarresultaten volgen op een later moment (24 januari). De foodserviceactiviteiten in Nederland groeiden met 8,9%, waarvan 0,7% autonoom. Bij Foodservice België, waar SGF de komende jaren sterk wil uitbreiden, was een omzettoename van 14,3% te zien (autonome groei 3,4%).

In deze cijfers is ook het voorlopige netto-omzeteffect van de distributiedeal met Heineken en de overname van groothandelsactiviteiten van Heineken verwerkt. Sinds eind 2017 verzorgt Sligro namelijk de distributie van Heineken-bieren in de horeca.

Vorig jaar verkocht Sligro haar 130 Emté-supermarkten aan Jumbo en Coop, waarmee het concern volledig afscheid nam van haar supermarktactiviteiten. De verkoop leverde € 410 mln op. Emté was al jaren voer voor discussie binnen SGF en de aandeelhouders omdat de formule niet goed mee kon met de ontwikkeling van de markt. Ook de introductie van een nieuwe generatie Emté’s bleek onvoldoende. De omgebouwde winkels wisten te weinig extra omzet te genereren.

De overname van 79 van de 130 Emté-winkels door Jumbo helpt dat bedrijf stevig vooruit. Uit de jaarcijfers die Jumbo vanochtend bekendmaakt blijkt dat de supermarktketen in 2018 een consumentenomzet van € 7,4 mrd heeft behaald – een groei van 5,6% ten opzichte van een jaar eerder. Het marktaandeel in Nederland steeg naar 20%, met dank aan de overname van de Emté-winkels.