Omzet supermarkten augustus gedaald
Omzet supermarkten augustus gedaald Shelflife

Omzet supermarkten augustus gedaald

· leestijd 1 minuut Algemeen

De supermarktomzet is in augustus met 0.6% gedaald, van € 2,37 miljard (2009) naar € 2,35 miljard. De daling wordt veroorzaakt door zowel een afname van het aantal afgerekende kassabonnen (met -0.4%) als een daling van de omzet per kassabon (met -0.2%), van € 21,11 (2009) naar € 21,06. In de eerste acht maanden van het jaar groeide de supermarktomzet met 0,2%, van € 20,92 miljard naar € 20,96 miljard. Het aantal supermarktbezoeken bleef over die periode gelijk. Dat maakt onderzoeksbureau GfK vandaag bekend.

 Ruim een derde van de huishoudens (34,5%) heeft volgens GfK het afgelopen jaar boodschappen op zondag gedaan. Niet alleen groeit het aantal huishoudens dat op zondag boodschappen doet, ook doen zij dat steeds vaker. De zondagomzet is met 11% gegroeid in het afgelopen half jaar. Op jaarbasis is de zondagomzet nu € 311 miljoen. Ruim driekwart van de zondagomzet wordt in de middag gerealiseerd. Vooral jongeren, alleenstaanden en huishoudens in de 3 grote steden maken gebruik van de zondagopening.

Daar staat tegenover dat de avondomzet van supermarkten de laatste jaren onder druk staat. Dit verklaart mede het afnemend belang van de weekendverkopen (vrijdag/ zaterdag). Enerzijds door de alternatieven op zondag, anderzijds is het aandeel aankopen dat in het begin van de week wordt gedaan gestegen (met name worden dan veel aanbiedingen gekocht).

Het soort aankopen dat op zondag en in de avond wordt gekocht vertoont weinig verschillen. Enerzijds weinig koffie, thee en ontbijtproducten en anderzijds veel maaltijden en pizza’s (zowel vers als diepvries). Op zondag wordt naar verhouding wel veel wijn en ijs gekocht (verwenproducten), terwijl in de avond meer bulkproducten (bier en frisdrank) worden gekocht.

Het consumentenvertrouwen in september (-11) toont intussen geen verder herstel ten opzichte van de vorige maand augustus (-6) en na de verkiezingsmaanden juni (-19) en juli (-16), waarin de toestand van de economie vaak een minder positief gespreksonderwerp was. Vooral de financiële situatie (heden/toekomst) wordt negatief ingeschat, aldus GfK.

Nieuws

Personality's

Opinie

Productnieuws

Branche & Cijfers

Vacatures

Abonneren op FoodPersonality

  • Weet wat er speelt! Ontvang een jaar lang FoodPersonality!
  • Maak nu voordelig kennis met Foodpersonality door eerst 4 nummers te ontvangen.